torsdag 18 september 2014

Baron eller inte, det är frågan...

Hej !
Jag har en piga som föder en son 1778 och enligt födelseboken säger hon till dom som behjälper henne under födseln att fader är baron Lybecker vid Önnersta i Stigtomta Södermanland. Dom uppgifterna är ju mycket intressanta för mig av den anledningen att jag då har en adlig gren. Jag undrar hur mycket man kan ta hennes uppgifter om faderskapet på allvar.
Om Du ger mig ett svar om vad Du tycker så vore jag mycket tacksam.
Med vänlig Hälsning
Göran

Det framgår inte av Görans brev var den unga pigan födde sin son 1778. Jag har därför inte kunnat titta på födelsenotisen och det som står där. Den lyckliga tilldragelsen tycks i alla fall inte ha tilldragit sig i Stigtomta. Såvitt jag kan se finns ingen födelsenotis där detta år som stämmer in på hans beskrivning. Jag har därför skrivit till Göran och bett om ytterligare information. Jag hoppas han svarar så att jag kan lägga in födelsenotisen här.

Göran har nu skickat mig detta:

1778 den 18 Oktober föddes ett oäkta barn i Carlbergstorpet vid Ullevi som döptes den 20 dito och kallades PETTER,  moder qvinsperson  Stina Larsdotter som tjänt i Önnersta i Stigtomta socken och för barnmorskan Carl Erikssons i Lötstugan hustru Anna Pärsdotter vid födseln bekänt barnafadern vara Baron Lybecker som bor i Önnersta. Vittnena till barnets dop: Anders Olofsson i Lötstugan, dr Anders Andersson i Ullevi, hustru Stina Hindersdotter ibedem, pig Caisa Jonsdotter ibedem.
C:3b nr 42  Nyköping Sankt Nicolai  ( D )


Arkiv Digital: Nyköpings Sankt Nicolai CI:4 (1757-1814) bild 111, sid 106
 
Om pigan har uppgivit att baronen är far till hennes barn och det står inskrivet i födelseboken så tror jag rent allmänt att uppgiften är korrekt. En piga hade inte mycket att sätta emot om hennes husbonde ville ha en herdestund. Det var bara att ställa upp. Det ingick i jobbet tyckte herrarna som gärna behandlade tjänstefolket efter behag.

Ingen av oss kan förstås veta säkert att pigan inte ljög för att hämnas men det är inte troligt att hon skulle ha vågat. För mig verkar hon ha haft ett rätt uppfriskande civilkurage som ville ge sitt barn en far. Ett oäkta barn hade ett elände på den tiden. Var pappan en baron så kunde det säkert underlätta. Jag skulle absolut utgå från att uppgiften är korrekt. Återstår att ta reda på vilken Lybecker det var.

På nätet finns en hel del om släkten Lybecker.
Lybecker Wikipedia
Lybecker nr 516 med adelsvapen
Lybecker nr 119 med adelsvapen
Lybecker, Svenskt biografiskt lexikon
mfl
Jag får emellertid bara två träffar på Lybecker och Stigtomta nämligen:
Lybecker nr 119 - biografiska anteckningar
om den friherrliga ätten Lybecker nr 119 som väl anses vara utdöd.
och en pdf-fil
Landshövdring - Upplands-Bro kulturhistoriska
som väl kanske kan innehålla något.

Lycka till Göran!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar