Svenska
Emigrantinstitutet
http://www.afrikafararna.nu/
S:t Petersburg
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mycket har skrivits om svenskars insatser ute i världen som i Amerika och
Kanada samt på andra håll, t.ex. Sydamerika, men en märklig svensk insats
i Ryssland har ej speciellt intresserat människor här i
Sverige.
Under ca 200 år existerade i S:t Petersburg den svenska S:ta Katarina församling som var en liten ö i ett stort och gåtfullt Ryssland. Siffrorna i S:ta Katarina svenska församlings kyrkböcker illustrerar frånvaron av starka nationella känslor – ryssar välkomnade utlänningar, svenskar och finländare for gärna till S:t Petersburg. Majoriteten av medlemmarna i församlingen var finlandssvenskar, vilket är helt naturligt om man betänker att Finland var en del av gamla Ryssland. Särskilt viktigt att påpeka i det sammanhanget är att dåvarande Rysslands ledning, inklusive tsarfamiljen, hade en positiv inställning till utlänningar. Svenskarna i Petersburg stannade kvar för att de hade framgång i staden, och de blev ännu mer framgångsrika genom att stanna kvar. Svenskarnas största tillgång var deras yrkesskicklighet. Från 1703 till 1917 var det hantverkarna som dominerade den svenska kolonin i S:t Petersburg. Två yrkeskategorier framträder särskilt bland dem: skräddarna och juvelerarna. Från slutet av 1800-talet räknade församlingen bland båda skråna flera kejserliga hovleverantörer – bland skräddarna Lidvall och Nordenström, bland juvelerarna Tillander, Faberge, Bolin samt större delen av deras medarbetare som var svenskar. Namn som Faberge är välkänt. Vissa av Faberges skapelser är fullständigt originella i utformning och design, deras stil är alltigenom modern. Funktionella föremål, såsom hans berömda släta cigarettfodral i guld, verkmästare August Fredrik Hollming, tar helt avstånd från artistisk dekoration. Dessa föremål i vad vi kallar "Faberge-design" förebådar redan 1920-talets konststil. Svenskar och finländare bildade en hantverksaristokrati i det forna Petersburg. En fjärdedel, dvs 314 av stadens guldsmeder, var finländare. Främst bland dem var Tillander, Wigström, Holmstöm, Holming och Pihl. De sistnämnda arbetade hos Carl Faberge, vars duktigaste medarbetare var just finlandssvenskar. Utlänningar var mycket omtyckta i det forna S:t Petersburg. Det fanns inget främlingshat. Det är ganska anmärkningsvärt att en fjärdedel av Petersburgs guldsmeder var finländare vid mitten av 1800-talet. Carl Gustav Faberge själv var halvsvensk på moderns sida och det var kanske en anledning till att större delen av hans medarbetare var finlandssvenskar: Erik August Kollin, Henrik Wigström, August Holmström, August Hollming, Johan Viktor Aarne, Karl Gustaf Armfelt, Knut Oscar Pihl och andra. En del av dem hade till och med familjeband med varandra i form av äktenskap. Till exempel min mormors far Axel Emil Hollming kom till S:t Petersburg i början av 1880-talet, då hans bror August Hollming etablerade sig som guldsmed i staden, medan hans storebror Anders Johan Hollming hade verkstad och egen juveleraraffär i S:t Petersburg sedan 1870. Det var ganska typiskt för juvelerare att stödja sina landsmän och släktingar. En av guldsmederna hette Carl Fredrik Östedt, handskmakarson från Uppsala och gift med en hattmakardotter från samma stad. Han slog sig i unga år ned i Petersburg, där han dog 1826. Makarnas dotter Anna Beata, som alltså till sin härstamning var helsvensk, blev mormors mor till Lenin. Man frågar sig osökt hur Lenins genuppsättning hade sett ut om Östedt stannat i Uppsala och hur detta i sin tur hade påverkat den ryska historien och världshistorien. Samtidigt var forna S:t Petersburg som ovan nämnts en mycket kosmopolitisk stad som berikade konst och hantverk. Det var mycket stimulerande. Man är tveksam till om Faberges eller Bolins juvelerarkonst kunnat utvecklas i dåtidens Sverige eller Finland. I huset Nevskij Prospekt nr 43 hade de jämtländska skräddarna Nordenström sitt berömda hovskrädderi, som var specialiserat på uniformer. Och på Morskaja nr 27 huserade Lidvallarna, dvs bröderna Wilhelm, Leo, Edvard och Paul som sydde hovets civila kläder. Till deras kunder hörde förutom tsarfamiljen Rysslands elit. Skräddarnas bror hette Fredrik och blev Petersburgs främsta jugendarkitekt. Fader Jon Petter var en byskräddare från Medelpad, kommen till Petersburg i mitten av 1800-talet. I Stockholm ritade Lindvall ett fåtal hus, bland annat f d Svenska Finans, den fasad som föreställde Öhmans i TV-serien Varuhuset. En del svenskar bodde i Petersburg ganska kort tid, andra en längre tid och en del hade många generationers rötter i Ryssland med stora ekonomiska förmögenheter. De var tvungna att fly efter den ryska revolutionen. För många Rysslandssvenskar betydde revolutionen slutet på deras bana. Återkomsten till Sverige var en chock. Det hjälpte inte att både vuxna och barn talade svenska, om än med brytning, att Oscar II prytt väggarna, svenska flaggan på borden och att familjerna ständigt prenumererat på både Idun och Allers Familje Journal. De fick finna sig i att kallas "ryssar" av svenskar. De insåg att allt var förlorat – ställning, pengar, hus och hem. Petersburgssvenskarna tillhörde det internationella jetsetet, den ekonomiska elit som man än i dag träffar på i olika delar av världen. Trots att svenskarnas insats var stor i Ryssland finns det nästan ingenting kvar och man tänker göra någonting till minne av deras insatser och öden. I början av 1900-talet låg Ryssland om man räknar total produktion på femte plats bland industriländerna, strax efter USA, England, Tyskland och Frankrike. Många svenskar deltog i detta, men den ojämförligt största, färgstarkaste och mest kända insatsen gjordes av dynastin Nobel och dess medhjälpare. Man kan säga att pengarna som testamenterades för Nobelpriset var ryska. Ett särskilt namn i Petersburgs svenska historia är Edith Södergran som föddes där 1892. Åren 1903-08 gick hon i Petrischules (den tyska skola som var populär hos rika svenskar) flickklasser och hon lämnade staden innan hon började skriva yrkesmässigt. Men Petersburg och Petersburgs liv påverkade henne betydligt, ty den ryska poesin, främst symbolismen, har stor betydelse för hennes författarskap. Hade denna begåvade flicka bott någonstans i Finland tvekar man om hon skulle ha utvecklats till stor poet. Petersburg med dess rika kosmopolitiska miljö var den största drivkraften i hennes utveckling som poet. Tyvärr är detta kapitel av den svenska historien ganska okänt för svenskar. Slår man upp ordet Petersburgssvenskar i Nationalencyklopedin finns det ingenting skrivet och det är sorgligt. Konstantin Holming Källor: Sverige och Petersburg. Kungl. Vitterhets Historie och Antikvitets Akademiens konferenser, Stockholm1987 Engman, Max, S:t Petersburg och Finland. Migration och influens 1703-1917, Helsingfors 1983 Bengt, Jangfeldt, Svenska vägar till S:t Petersburg, Stockholm 1998 Svenskarna vid Nevans stränder (på ryska), Svenska Institutets förlag, Stockholm 1998 Olsson, Jan Olof, Leningrad-S:t Petersburg, Stockholm 1967 Engman, Max, Petersburgska vägar, Lovisa 1995 |
***
Eftersom
Sveriges befolkning hade ökat så drastiskt fanns det helt enkelt inte jobb åt
alla. Den industriella revulotionen hade ju kommit till Sverige och industrin
ökade men inte tillräckligt snabbt. 1865 och 1866 innebar också
missväxt. Då var alla lador och förråd tömda och det fanns inga marginaler. Då
kom katastrofåret 1867. I Norrbotten låg isarna kvar till juni. Sådden skedde
runt midsommar men frosten började redan i augusti. I Småland var det inte många
bönder som såg något regn mellan juni och augusti. Jorden brändes av en tropisk
hetta. Det var nästan 30 grader varje dag. När den ynkliga skörden skulle tas
hem vräkte regnet ned för att sedan övergå i snö. Många tusen svenskar drevs ut
på vägarna för att tigga och försöka skaffa sig ett jobb. Många
försökte söka sig till städerna. Men där var det redan fullt med tiggare och det
fanns inga jobb.Febrar och sjukdomar härjade också i det överfulla Stockholm.
Under den tiden var dödligheten i Sverige ca 20 promille.Så hög har den aldrig
varit ,varken före eller efter naturkatasrofen. Då var det många som valde att
lämna svälten i Sverige och flytta till det förlovade landet i
väster.
…
Men
alla utvandrade inte till Nordamerika. Några flyttade till andra länder i
Europa, till Sydamerika och en del flyttade till tsarens Ryssland. Svenskar hade
bott i Ryssland sedan Karl XII krig, svenska krigsfångar fanns djupt inne i
Sibirien och i slutet av 1700-talet grundades en gammelsvensk by i Ukraina. Den
senaste stora utflyttningen österut var Norrbottenkommunisterna som utvandrade
till arbetskolonier i Sovjetkarelen. Något mindre bekant var att en del svenskar
under den stora emigrationsvågen på 1870-talet utvandrade till Ryssland och
grundade en koloni i Ural. De flesta svenskar på Urals sluttningar
kom från Degerfors i Värmland. De hade lockats av en svenskättad rysk ingenjör
Aleksandr Hasselblatt, från det ryska järnverket Pasjkovska som reste runt i
Värmland år 1876. När de kom till Ryssland konfronterades de med allehanda
problem men det gick ändå ganska bra för dem. Ändå återvände de flesta till
Sverige så småningom. Ryssland blev inte som Amerika för svenskarna.
Mera Ryssland
http://www.popularhistoria.se/artiklar/de-utvandrade-till-ryssland/
Mera Ryssland
http://www.popularhistoria.se/artiklar/de-utvandrade-till-ryssland/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar