tisdag 17 juli 2018

De bodde i Sverige men var var de?

Ludvig Eriksen
Hei!
Jeg heter Olav Hove og bor i Trondheim Norge. Vi er på jakt etter vår oldefar Ludvig Eriksen (Erikson) som reiste til Sverige siste halvdel av 1800 - tallet. Han reiste sammen med sin samboer Grete Kolberg som var gravid, en stor skam den gangen. Forholdet opphørte på starten av 1900 og Grete og tre barn dro tilbake til Norge og Ludvig ble tilbake.

Vi har noen tegn på at han muligens havnet på fattighus i Strømsund.

Vi skal til Strømsund 23 juli. Vet du om noen som enten er historiker eller har tilgang til opplysninger som kan hjelpe oss i søket etter oldefar?
Send gjerne en mail, xxx eller sms.
Hilsen Olav


Hej Olav,
Jag har sökt Ludvig Eriksen och Grete Kolberg i samtliga folkräkningar men utan något som helst resultat. Jag hittar dem helt enkelt inte. Det kan bero avsaknad av födelsetid och att de kanske stavade sina namn på annat sätt. Men det kan också bero på att de kanske aldrig anmälde sig till prästen som inflyttade till Sverige. Jag hittar inte ens Ludvig som död i Sverige överhuvud taget. Om du har ytterligare uppgifter om Ludvig och Grete så gör jag gärna ett försök till.

Strömsund är kyrkbyn i Ströms socken, Jämtland, vilket var en nyhet även för mig. När man söker i kyrkoböckerna ska man alltså söka i Ströms församling. Jag kollar församlingsböckerna men hittar ingenting där heller.

Jag rekommenderar att du tar kontakt med Hembygdsföreningen i Ström som ni når på mailadress hempan@telia.com och/eller telefon +46-670-61 12 32

Hembygdsgården hittar ni här




Hei Monica!

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare meg! Jeg skjønner du er en ekte entusiast i slektsforskning!
Etter at jeg skrev til deg gjorde jeg en oppdagelse. Det ser ut som han skriver navnet sitt som Eriksson. Dermed fikk jeg treff i dødsregisteret:

Dette bekrefter at han døde på fatighuset på Ström. 

Jeg hadde en opplysning om at de kunne ha bodd på Undersåker og dermed fikk jeg treff på min bestemor Lydia.

Ludvig   er født 26.09.1855 Vang i Hedemarkens. Død 28.03.1923 

Hvis du ut fra dette kunne gjøre noen søk til ville jeg være svært takknemlig. Jeg syns Riksarkivet er veldig oversiktlig og greit men du har mer erfaring i hvordan man søker mest mulig effektivt.

Takk for tips om hvem jeg kan spørre. Det har vært interessant å finne noen som kan vite noe om fattighuset i Ström.
Hilsen Olav :)


Hej igen Olav,
Jag förstår faktiskt inte hur du gjorde!
Berätta gärna!

Jag sökte verkligen på Eriksen, Erikssen, Erikson och Eriksson i den speciella databasen Sveriges dödbok 1860-2016 så jag använde mig inte av SVAR. Men där gick det tydligen bättre. Jag har försökt göra om det hos SVAR i dag men hittar honom ändå inte. Så hur gjorde du?

Efter dina anvisningar
har jag småningom fått fram honom i dödboken. Han var alltså norsk skogsarbetare, född 26/1 1856 och bosatt i Ström när han dog den 28/3 1923. Här finns inga adressuppgifter i databasen och ingen uppgift om födelseort men jag ska ta mig en titt på originalet.
Så här ser det ut i dödboken:


Ström (Y, Z) F:4 (1913-1926) Bild 1190 / sid 113

Här står mycket riktigt att Ludvig dog av "Organ hjärtfel" på Fattiggården i Ström. Han avled 28/3 och begrovs 22/4 1923 i Ström.

Prästen skriver:
"Född i byn Jellon, Wagns prestegjell, Hedemarken;
Föräldrar: Erik Engelbrektsen och Marte Johansdotter;
Vistats i Sverige sedan 1871, därav långa tider i Ström."
Och så följer ett meddelande om att en läkare gjort något (skrivit intyg?) den 4/4 1923 samt därefter:
"Begraven i Ström."

De båda länkarna (det är samma länk) i ditt mail Olav 
går till SVAR: Statistiska Centralbyråns avskrift av en födelsebok i Undersåkers moderförsamling i Västra Jämtlands kontrakt, Härnåsands stift, Jämtlands län.
Jag hämtar bilden från originalet hos Arkiv Digital för att det är enklast.









Barnet är "oäkta" Lydia Margreta född 5/2 1904
Föräldrarna är:
Torparen Ludvig Eriksson från Hamar i Norge född 26/1 1856 och Grete Kolberg född 24/6 1863 från Levangers landssogn i Norge
Avis har skickats till Pastorsämbetet Levanger (i Norge)

I rutan för sidnummer i husförhörslängden, där föräldrarna borde ha varit inskrivna ses bara ett streck (-) längst till höger. Det innebär att Grete och Ludvig inte skrev in sig som bofasta hos prästen. Åtminstone inte i Undersåkers församling. Men jag hittar dem som sagt inte heller på annan plats i Sverige. Du gjorde med andra ord ett väldigt gott jobb själv, Olav, eller hade en enastående tur.

Om Undersåker kan du läsa här. 
Karta
Det finns en bygdegård i Undersåker
Och en hembygdsförening
Det finns vandrarhem och andra boenden också om du googlar.
_______________________

Jag söker familjen i följande databaser:
1880 + 1890 + 1900 + 1910 och Befolkningen i Sverige 1860-1930 (som bygger på husförhörslängderna) utan att få napp.

Hos Ancestry

kan man söka namnindexerat på alla som har fötts i Sverige åren 1859-1943. Där hittar jag Lydia Margreta född 5/2 1904 i Undersåker, Västernorrland, som dotter till Ludvig Eriksson och Greta Roberg. Här finns även en hänvisning till den sida hos SVAR som du hittade.

Jag får även upp Lydia Margreta när jag söker enbart på föräldrarna och då kommer modern upp som Greta Kolberg.

Jag får även upp Ludvig Eriksson som död 28/3 1923 i Ström, Jämtland men här anges han vara född 6/3 1856. Härifrån finns anvisning till troligen den bild hos SVAR som du hittade med samma text från prästen som jag citerade ur dödboken ovan.

När jag söker på barn till Grete Kolberg får jag inga svar. Ej heller när jag söker på Greta Roberg.
Sökning på Greta Kolberg ger tre svar men det är inte hon.

Så jag vet inte var mer jag ska leta. 
Om du ger mig namn och födelsedatum för de övriga barnen så ska jag ta mig en ny titt i databaserna.

Tillbaka till kyrkoböckerna

I husförhörslängden (1919-1932) för Ström hittar jag ingenting under "utländska undersåtar". Jag hittar dessvärre inte heller "Fattiggården". Ortsregister saknas och i den mån det finns står ingenting om fattiggården.

___________________________

Jag har letat och letat och letat efter "Fattiggården i Ström" sedan igår och plötsligt har jag hittat den i byn Tullingsås nr 1. Där låg "Ströms Ålderdomshem" och en del av det kallas "Gamla fattiggården". 

Det framgår av:
Församlingsboken: Ström (Y, Z) AIIa:4e (1929-1945)
vilken alltså skrevs sex år efter Ludvigs död.

Tullingsås Nr 1
Sid 1401-1407
är en by med gårdar som i huvudsak ägs av
Hemmansägare Per Eriksson född 1888
Hemmansägare Nils Hjalmar Johansson född 1892 
Tullingsås Nr 1
Sid 1408-1417
Ströms Ålderdomshem
Ägs av Ströms kommun 
Tullingsås Nr 1
Sid 1418-1422
Ströms Ålderdomshem ("Gamla fattiggården")
Ägs av Ströms kommun 
Tullingsås Nr 1
sid 1423-1425
Folkskolan
Ägare: Ströms kommun enligt donation
Och så vidare.

I husförhörslängden för 1918-1931 
Ström (Y, Z) AIIa:3e (1918-1931) Bild 1380 / sid 1084
(Ludvig dog 1923) finns Fattiggården inte angiven men bör rimligen redan då ha varit en del av Ålderdomshemmet i Tullingsås Nr 1.

Tullingsås Nr 1
Ströms ålderdomshem
Sid 1084-1091

Ludvig Eriksen finns dessvärre inte inskriven där. 
Han lyckades med andra ord hålla sig undan prästen ända till sin död. 

För att komma nära den plats där Ludvig Eriksen slutade sina dagar bör du alltså ta dig till Tullingsås som är en småort i Strömsunds kommun.


Tullingsås blev Årets by i Strömsund 2014. Om det kan du läsa här. 
Där finns också ett vandringshem som förr hette Tullingsåsgården men nu heter Strömsunds Vandrarhem. 

Här ser du taket på Fattiggården!












Och här vet de var Fattiggården i Tullingsås, Strömsund låg.
Jag har talat med Katarina Asp (tel +46-70-366 11 77) som driver Vandrarhemmet. Hon berättar om ovanstående bild att taket du ser i bildens mitt längst ned är taket på det som en gång var Fattiggården. Om jag förstod det hela rätt så är huset privatägt i dag.

Katarina ber mig ringa vidare till Maud Persson (+46-70-300 64 07) som är ordförande för Tullingsås Byförening och som bor i närheten. Hon bekräftar att Fattiggården låg där i Tullingsås och berättar att man har givit ut en bok om byns 600-åriga historia. I den finns en hel del om Fattiggården men inte heller i den finns Ludvig Eriksson med. Boken är nog intressant ändå och kostar 280 kronor. Du är välkommen att ta kontakt med Maud Persson när ni kommer.

Och här är alla som bor i Tullingsås, Strömsund. 100 st

Lycka till!
_____________________________

Här kan du kanske också få svar på några frågor: 

Landsarkivet i Östersund
Arkivvägen 1, 831 52  Ösersund.
Hitta dit, se vägbeskrivning
mån, ons, tors 9-16
tis 9-20.30
fre 9-12
Tel Riksarkivets vxl +46-10-476 70 00
Du kan eventuellt stanna där och fråga när du är på väg till Ström, hälsar hembygdsfolket i Ström.

SVAR i Ramsele
+46-10-476 70 00
kundcenter.se@riksarkivet.se
mån-fre 9-12

Pastorsexpeditionen i Strömsund
tel +46-670-10 118
tors 10-12 och 13-15
Kolla telefonsvararen för tider andra dagar.

________________________________________________________________________________

Olav och hans familj har nu återkommit efter sitt besök i Tullingsås och Strömsund. Om det berättar han i en fin drönarfilm som finns på youtube.

Hei Monica!
Her kommer en video som jeg tok opp på tirsdag. Som du ser så er den tatt med drone så da blir det fin utsikt.
Her sees Fattiggården godt. Rart å tenke på at oldefar bodde og døde her.
Hilsen Olav :)



Så vackert och så trevligt!
Tack Olav!

4 kommentarer:

  1. Hei Monica!

    Jeg er overlykkelig for at jeg fant bloggen din på nettet og dermed mailadressen din!!! Du har hjulpet meg mye og til og med funnet opplysninger om fattighuset i Ström! Vi gleder oss virkelig til vår lille ferietur til Strömsund, Med i bagasjen har vi telefonnummer og kontaktpersoner - og til og med bilder.

    Jeg jobber veldig mye nå med denne saken og det kommer stadig nye overraskelser. Noen er så spesielle at de ikke bør inn i bloggen din. Kan vi gjøre en avtale om hva som ikke bør være med i bloggen? Men først hva som gjerne kan være med i bloggen:

    Du spør hvordan jeg fant opplysningene om Ludvigs død.Jeg var litt unøyaktig når jeg skrev at jeg fikk "treff" for dette var ikke søkbart. Jeg visste på forhånd at han bodde på fattighus i Strøm før jeg fant det. Så når jeg fant dødsregisteret i Statsarkivene (er det SVAR?) trykte jeg på "bild" og bladde manuelt til jeg fant ham.

    Når det gjelder Lydia hadde jeg en antagelse at de bodde i Undersåker så jeg prøvde å finne henne i register for fødte. Så her måtte jeg også bla etter å ha valgt "bild" og fant henne ved at jeg visste fødselsdato.

    Veldig fint at du forklarte det som sto i registrene både på grunn av språkproblemer og at de ikke hadde registrert som hos presten som fastboende.

    Grete og Ludvig hadde tre barn, Bror Albert f 27.12.1899 døpt 13.02.1900 Han har forøvrig tre fødselsdager 07.12 og 28.12. Selv mente han det skyltes farens dårlige svensk. Sofus Emanuel f 01.11.1901 døpt 17.11.1901.
    Jeg fant Sofus i kirkeboka for Undersåker. Enda en overraskelse - her står bare Grete oppført! Bror Albert har jeg ikke funnet enda.

    Det er riktig det du skriver om manglende registreringer i offentlige register. Det virker som de virkelig ønsket å "gå under radaren". Jeg har en teori på dette men det skal vi ta senere.

    Ludvig ungikk ikke bare å havne i prestens registre. Han lagde også en historie som du ser i dødsboken. Her står det at han kom til Sverige rundt 1871 og at han har bodd i Ström i lengre tider. Dette stemmer ikke. Han kom antagelig til Undersåker ca 1899, før Bror Albert ble født. Han bodde i Undersåker til etter at Lydia ble født. Grete returnerte til norge en gang mellom 1904 og 1906.

    Jeg tror vi må konkludere med at videre søk i registre antagelig ikke vil gi resultater. De har nok vært nøye med å holde seg anonym.
    Nå ser vi frem til å besøke Strömsund og finne ut mer om hvordan Ludvig ende sine dager på fattighuset.

    Enda en gang - tusen takk for meget god hjelp!

    Hilsen Olav

    SvaraRadera
  2. Jag tänkte väl det.
    För att hitta personerna måste man veta när de var födda respektive döda.
    Då behöver jag inte oroa mig för mitt mentala hälsotillstånd då. Tack och lov för det.

    Ja Riksarkivets digitala forskningssal går under namnet Svar. Det kostade förr en tusenlapp om året men är numera gratis. Bra det och väldigt roligt (på svenska) (morsamt på norsk?) att du har hittat dit.

    Om vad som ska synas i bloggen kan vi förstås diskutera. Särskilt som min morfars mor kom från Trondheim. Hon och hennes man gick också under radarn här i Sverige och min morfars födelse står inte att finna någonstans. Jag tror att han är född i Norge. Så visst kan vi försöka byta information när du har kommit hem från din resa till Strömsund.

    SvaraRadera
  3. Sofus Emanuela (oäkta) födelsenotis finns här:
    Undersåker (Z) C:7 (1895-1907) Bild 1080 / sid 104

    Här står att modern Greta Kållberg var piga men ingen hänvisning till var hon var bosatt.

    SvaraRadera
  4. Olav!
    Ha så trevligt på resan till Strömsund och lycka till med alla kontakter!

    SvaraRadera