söndag 29 oktober 2017

Pröva med migrationsverket...

Hej Monica!
Jag är på jakt efter min tyska morfar.
Det enda jag vet är att han heter/hette Dieter Schneider och lämnade Sverige 1973.
Hans födelsedatum är 19331212
Mer kan jag inte få fram. Har du något bra tips hur man kan hitta mer info i Tyskland?
Otroligt tacksam för hjälp.

Med vänlig hälsning, Niclas 


Hej Niclas,
Jag forskar bara i Sverige. 

Jag hittar honom i 1970 års folkräkning. 
Då bor Dieter Klaus Schneider på Storvetsvägen 33 i Tumba, Botkyrka. Det står ingenting om hans födelseort. På samma adress bor Inger Birgitta S född 1947 och John Klaus S född 1966 samt Rickard S född 1967 (död 22/3 1991).

i folkräkningen 1960 står att han är född i Tyska Riket. Han har gift sig på nyårsafton 31/12 1959 och bor på Karlavägen 13 i Tumba. Det framgår också att han flyttade till Sverige 1957. Han är kock och bor på Karlavägen 13 i Tumba. På adressen bor även Ulla Irene Maria Ljungberg-Schneider född 1937 och Annamaria Erika S född 1960. 

Jag skriver inte ut födelsedatum på familjemedlemmarna. De omfattas av sekretess. Jag utgår från att du har dessa uppgifter. Annars får du återkomma så mailar jag dem.

Dieter Schneider lämnade alltså Sverige 1973 efter 16 år i landet. Det är omöjligt för mig att ta reda på vart han tog vägen. 

Jag gissar emellertid att du vill veta något om hans ursprung, alltså varifrån han kom och hur hans familj såg ut där. Har du inga ledtrådar så är det nog svårt. Särskilt i ett land som Tyskland som drabbades så hårt av Andra världskriget.

Jag skulle satsa på Migrationsverket om jag var du. Jag känner personer som har fått ut handlingar om sina tyska anförvanter. Man får ansöka och vänta men man får ut det. Det ska finnas intervjuer om bakgrund och nära familjeband med dem som kom hit. Det är troligen en rik källa för dig som söker dina rötter. Det är till och med möjligt att man har kännedom om vart han tog vägen. Rimligtvis har han skrivits ut ur Sverige också. 

Om du googlar "släktforska i Tyskland" så får du upp en hel del matnyttiga sidor när du väl har fått något att gå på som exempelvis födelseort och föräldrarnas namn.
Lycka till!

Efter lite kompletteringar:

4 kommentarer:

  1. Hej Monica och STORT tack för din hjälp. Den uppskattas verkligen.

    Jag ska ta kontakt med migrationsverket för att söka vidare om Dieter men nyheter som du gav mig var John Klaus som är min halvmorbror (Annamaria Erika är min mamma).

    Jag vill hemskt gärna komma i kontakt med John Klaus, den är min mammas halvbror som hon aldrig har träffat.

    Finns det möjlighet att ta del av hans personnummer för att underlätta sökandet på något sätt?

    Åter igen, stort tack för din hjälp!!

    SvaraRadera
  2. Persondata översänt per mail till Niclas.

    SvaraRadera
  3. Hej igen Monica

    Helt fantastiskt vad du lyckas skaka fram. Jag är enormt tacksam och kommer slå en signal till både Migrationsverket och Pär Olof för att se var det kan leda.

    Jag lovar att uppdatera om jag springer på mer info och då får såklart göra detsamma om något spännande skulle dyka upp.

    Tack igen :)

    SvaraRadera