tisdag 31 augusti 2021

Ur vilken bok kommer bilden...?

Hei
Bare hyggelig å kunne dele. Da jeg begynte å lete slekt for 25 år siden fikk jeg opplysninger fra flere. Jeg skulle bare lage en liten bok om min slekt, men slik ble det ikke.

Det jeg "jobber" med nå er slekten til min fars adoptivfar. Vi er i Norrbotten og jeg har et foto (tatt 1939) , fra en bok, med litt info. Kan du hjelpe med meg med tittel på boken, hvem som har skrevet den og når den ble utgitt? Da kan jeg gå via biblioteket og fjernlåne den.
Mvh
Kjell-Arne Søreng


Hej Kjell-Arne!
Varmt tack för allt material du sänt mig angående din och min fd svärfars Eidis släkt. Blogger fungerar just nu inte optimalt varför jag bara lagt in materialet som kommentarer. Så småningom ska jag göra det bättre. 

Den enda ledtråden till den bok du söker är ovanstående bild. Det är ju som att leta efter en nål i en höstack, som vi säger i Sverige. 
Jag hittar bilden på en släktforskningssida på Geni om "Per Hansson Vanhatalo". 
Du hittar sidan här
Kanske är det din släkt det handlar om?
Här finns källhänvisningar till Övertorneå kyrkoarkiv (husförhörslängden) som du hittar här. 
Via Riksdarkivet når du alla svenska kyrkoböcker i gammal tid numera. 

Sidan förvaltas av Edward Jan Gutkowski som tycks finnas i Sverige. 
Om du googlar hans namn hittar du honom här

Av den bilden syns lite mer så vi får veta att bilden är tagen 1939 av bokens författare
Och här syns bokens - eller bara kaptilets - titel: I Norrbottens Jordbruksbygder.  
Bilden är publicerad på sidan 21. 

Jag får också upp bilden på en släktforskarsida för Hans Persson Vanhatalo (Svart) som du  hittar här.
Sidan förvaltas av Tonny Sundeng som troligen är norrman. 
Om du googlar hans namn så hittar du honom här. 


Det står också att bilden kommer från "Anders Ture Jakobsson´s photos" (engelsk stavning). 

Andra har släktforskat på Per Hansson i Wanhatalo. Det finns åtminstone två eller tre på My Heritage men medlemsskap krävs och jag har inget sådant. 

När jag söker på böcker hittar jag: 
Övre Norrland i litteraturen av Erik Marklund som tycks vara en dokumentation över den litteratur som finns. Den kan du läsa på nätet. Du hittar den här

Jag föreslår att du tar kontakt med antingen Edward Jan Krister Gutkowski eller Tonny Sundeng och frågar varifrån de fått bilden. 

Lycka till!
Monica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar