måndag 6 februari 2017

Vad betyder förkortningen SF?

Monica,

Är ny på släktforskning och suger i mig av all ny info jag hittar, så mycket tacksam för din sida. Jag har kommit till en släkting född 1810 som heter Erik Magnus Svensson. Sf. Undrar vad Sf står för och undrar om det kan vara född utom äktenskapet?.... skulle ju i så fall göra vidare forskning i min fars gren ointressant utan möjligen med DNA-komplettering. Vet du vad det betyder så är jag självklart tacksam för svar (har sökt över hela internet).

Bästa hälsningar

Svante Magnusson

Hej Svante,
Ja, inte vet jag. Spontant tänker jag nationalbeteckningen Suomi/Finland. Din ana finns inte med i folkräkningen 1880 (den tidigaste som är publicerad). Annars hade jag ju kunnat gå in i böckerna och kikat lite.

När man googlar på förkortningen SF får man upp Science Fiction vilket naturligtvis är för modernt. 

På sidan Abbreviation Finder får man kanske hundra olika förslag varav ett står för SF= basföda (och på engelska Staple Food) vilket möjligen skulle kunna betyda att Erik Magnus Svensson  av någon orsak kan ha varit garanterad just det, om han hade varit soldat eller så. Ett annat förslag är routningstjänstfunktionen som också skulle kunna ha något med en soldattjänst att göra, att han tillhörde eller växlade mellan olika rotar. Men det är rena gissningar.

Anbytarforum föreslår någon att en person skulle ha flyttat till "Samma Församling" eller vara skriven i "Särskilda Förteckningen". Med det menas att en person som försvunnit ur prästens kontroll var skriven på socknen men att man inte visste vart de tagit vägen. 
Om det gäller Malmö så kan Sf betyda Södra Förstaden. 
Någon föreslår till och med att personen i fråga kanske hade avlidit och flyttat till "Salihgeten". 

Om förkortningen står i utlyttningslängden eller husförhörslängden på plats för utflyttad kan det betyda San Fransisco.

Och på Gotland betyder det Serviceförvaltningen i vilken ingår bland annat Skäligt Försörjningsstöd vilket din ana alltså möjligen hade. 

Så jag vet alltså inte. 
Om du vill att jag ska titta närmare på Erik Magnus Svensson så skicka mig hans födelsedata och vad mer du kan ha för hans identifiering. Och i vilken kyrkobok står förkortningen Sf?

Tillägg
Se nästa inlägg.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar