söndag 18 januari 2015

När uppfördes Ösaren i Valbo?

Hej!
Har du någon aning om när Ösaren byggdes. Jag har bilder på uppförandet, men tyvärr inget årtal.
Per August Persson flyttar till Ösaren i maj 1899. Han kom från Rolandsbo i Hedesunda, där föräldrarna Per Andersson och hustrun Anna Olsdotter bor.  
Vänligen

Ingegerd L


Hej Ingegerd,
Det här var onekligen en annorlunda fråga. Med hjälp av Folkräkningen 1900 kan jag se att det rör sig om:  


Persson, Per August
Landbonde
f. 1869 i Valbo (Gävleborgs län, Gästrikland)
Gift man, far i familjen
Ösaren
Valbo (Gävleborgs län, Gästrikland)
Födelseort i källan: Valbo


Vars hushåll detta år såg ut så här: 


Persson, Per August 1869 Far
Vallinder, Margreta Matilda 1876 Mor
(Barn), Augusta Matilda 1897 Barn
(Barn), Karl August 1898 Barn
(Barn), Elna Margreta 1899 Barn
----------
Persson, Karl Olof 1882 Ensam
----------
Öberg, Ida Vilhelmina 1882 Ensam


Det framgår inte av ditt mail vad Ösaren är. I mailets ämnesrad sår det emellertid Ösaren 2 varför jag gissar att Ösaren är en by eller en fastighet med flera byggnader. 
Av detta går det förstås inte att avgöra när den byggnad du frågar efter uppfördes. Det hör egentligen inte ens släktforskningen till. 

För den sortens information måste du vända dig till någon sorts fastighetsregister som i detta fall möjligen kan finnas på Valbo/Gävle stadsbyggnadskontor eller möjligen hos lantmäteriet (Valbo tel 026-324 14 eller Gävle tel 077-163 63 63). De bör i varje fall kunna hänvisa dig vidare till rätt instans. Om bygget hade bygglov så bör handlingarna kunna hittas. 

"All mark i Sverige är indelad i fastigheter och alla har en särskild beteckning inom kommunen - namn och nummer - till exempel Berga 1:8 i Lyckeby kommun. En fastighet avgränsas av fastighetsgränser som finns markerade på marken och redovisade i en karta. Till fastigheten hör byggnad, ledning, stängsel och annan anläggning som placerats i eller ovan jord för stadigvarande bruk. Dessa är fastighetstillbehör i juridisk mening."

Dela gärna med dig av bilden. Någon av läsarna kanske vet något om Ösaren. Man vet aldrig och ibland har man faktiskt tur...

PS.
Jag ser att jag har skrivit om Ösaren i ett tidigare inlägg nämligen här. Av det framgår att Ösaren är en by. Åbon jag skrev om då hette Ekström. DS

2 kommentarer:

  1. Tack Monica för ditt svar. Ösaren:2 är en Kronogård i byn Ösaren.
    Jag ska forska vidare med hjälp av dina tips.
    Med vänlig hälsning Ingegerd L

    SvaraRadera
  2. Det låter bra.
    Hör gärna av dig och berätta hur det går.
    Och som sagt, jag tar gärna in bilden i bloggen.
    Lycka till!

    SvaraRadera