tisdag 1 juli 2014

Familjen Nenzén i Sundsvall...


Hej!
Mitt namn är Britt-Marie (född Lundgren) och är ättling till Märta Greta Nenzén som var min farfars mor.
Jag såg på nätet (Anbytarforum) att du sökt uppgifter om henne 2008 och blivit hänvisad till Umu.se och INDIKO. Tyvärr misslyckas jag när jag försöker att söka samma information. Hoppas du kan ge mig tips eller rent av kanske du laddat hem uppgifter som du kanske vill delge mig.
Tack på förhand!
Hälsningar
Britt-Marie 

Hej Britt-Marie!
Jag minns inte vem jag släktforskade åt när jag 2008 efterfrågade information om Märta Greta Nenzén född 1849 i Sundsvall. Jag fick emellertid svar från Bo Nordenfors som berättade följande:

Märta Greta Nensén f. 1849-09-10 i Sundsvall Jag sätter accent på Nensén men det finns inte i nedanstående sökmaskin Indiko. far: E.P. Olsson Nensén f. 1816-05-20 och död 1858-03-26 mor Anna Catharina Ersdotter Nensén född 1822-01-31 Sundsvall och Tuna är gratis att söka i via http://www.ddb.umu.se/nya_indiko/index.html där man sen klickar på Sök i Indiko, man får klicka på "Jag accepterar ---" och efter det en inloggsruta, där man inte fyller i något utan bara klickar "starta Indiko" och så kommer sökfönstret upp- Åtskilligt att se på betr.. både Märta Greta - hennes föräldrar, syskon, hennes gifte och barn med mera.
Bör kanske nämna att Indiko ger bland annat hänvisning till Sundsvall AI:5B pg 448. vidare framgår att faderns initialer ska uttydas Erik Peter.

Länken ovan fungerar inte längre men man hittar tämligen lätt den Demografiska databasen Indiko kyrkböcker på nätet här. http://www.ddb.umu.se/tjanster/indiko/
Därifrån kan man söka sig vidare till kyrkoböckerna för ett antal församlingar. På sidan finns en användarhandledning och en person att ringa till om man har frågor:
Gullan Olofsson tel 090-786 57 11.

Om man använder Arkiv Digital så återfinns familjen mycket riktigt i Böle, Sundsvall, på
AI:5B sid 448. 


Därifrån får man gå bakåt i husförhörslängderna som dessvärre inte är indexerade ens på Genline så det är bara att leta manuellt från pärm till pärm.


Märta Greta Nenzen född 1849 nämns också på My Heritage
http://www.myheritage.se/research/collection-1/myheritage-slakttrad?action=query&formId=1&formMode=1&qname=Name+fn.Marta-Greta+fnmo.1+fnmsvos.1+fnmsmi.1+ln.Nenzen+lnmo.3+lnmsdm.1+lnmsmf3.1+lnmsrs.1
Man får betala en slant om man vill se resten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar