tisdag 14 augusti 2012

I kretsen kring Åstafrun...

Hej!
Jag vill börja med att tacka för en intressant blogg!

Jag har en fråga rörande en person på min mans sida, där vi kört fast i efterforskningarna.

Det gäller Gustav Wilhelm Ahlströms ursprung,
han dog av "slag" 43 år gammal den 20 maj 1827 i Katarina församling, Stockholm. Vid sin död var han  "rector och förste collega" vid Katarina högre apologistskola i Stockholm.

Gift 12 augusti 1819 med Wilhelmina Westerstråhle.

En rolig (och ovanlig) sak rörande vigseln är att den finns beskriven i Märta Helena Reenstiernas (Årstafruns)
dagböcker: "Fredag. Litet åskmuller, intet rägn. Nu äntelig fick jag hö mig tillvägt, som togs af Arrendatorns Stallskulle af det som förut blivit inbergadt, ty på de oslagna ängar var allt förtorkadt. Jag kokade Körsbärs sylt och sedan band Krans och Krona af Myrthen till
min Guddotter, Wilhelmina Vesterstråle, som om aftonen sammanvigdes med Magister Gustaf Wilhelm Ahlström, lärare uti Catharina kyrkeskola.

Bruden var klädd i Svart Tyll och Leventinsklänning- hvitt skärp och hvita perlor 4 hvarf om halsen- samt en Guldkam millan Kronan och Kransen, fram i pannan. Ganska délicat, väl lagad mat, 10 fat, Vin,
Pounch och Biscoph. Alla muntra- Många åskådare. 24 Personer till bords. Efter vigseln var confect, Körsbärsvin, Rhenskt och Mosel. Kl: 8 skedde vigseln, kl: 2 om morgonen kom jag hem. Endast jag hade Tyll coéfure med hvita plumer och hvit flors chavle. Bruden, jag och 2 till voro klädda uti svart- alla de andra hvita." Gustav verkar alltså ha fortsatt sin karriär inom skolvärlden då han verkar ha avancerat till rektor då han gick bort.

Vi är nyfikna på Gustavs Ahlströms ursprung, men har inte lyckats hitta något om var och när han var född liksom vilka hans föräldrar var. Det finns indikationer på att han kan ha varit gift tidigare, då
det eventuellt skulle finnas en till son utöver de barn som han och Vilhelmina fick. Detta genom lite svårtolkade noteringar av Märta Helena Reenstierna, efter att Wilhelmina blev änka. Förstår att du
säkert får många förfrågningar om hjälp, men tänkte att det ändå kunde vara värt att höra om du har något tips om hur vi kan gå vidare, eller om du har möjlighet att hjälpa oss.
Vänliga hälsningar,
Josefin

Hej Josefin,
Tack för en intressant historia. Men det är inte mycket du kan berätta om Gustav Wilhelm. Man behöver veta när och var han var född. Sedan löser sig antagligen resten. Jag hittar dödsnotisen. Han dog mycket riktigt den 20 maj 1827 av slag. Han var rektor för Katarina apologistskola (motsvarande grundskolan) precis som du skriver. Men var bodde han? Det är frågan.

Skolan är inte densamma som nuvarande Katarina Södra skola. Den kom till först 1888 så man kan inte dra några geografiska slutsatser av det. Som rektor bodde han troligen på skolan. Men var låg den?
Normalt letar man sig fram till hushållet i husförhörslängden och får där fram födelsedatum och födelseort.
I det här fallet går det inte. Dels står bara namnen angivna och dels måste man i så fall läsa igenom alla de 175 sidorna för att hitta honom. Jag tittade på Genline nu. Det är rätt svårläst faktiskt om man ska läsa hela materialt. Arkiv Digital är säkert mycket bättre, om du bestämmer dig för att försöka. Jag avstår. Jag har just nu inte tid.

Om Gustav Wilhelm är inflyttad till Katarina så kan man få uppgift om födelseorten i inflyttningslängden. Men det är samma problem där. Man måste veta när han flyttade in eller gå igenom varenda årgång kanske 43 år tillbaka. Det är för mastigt. Särskilt som man inte ens vet om han är inflyttad.

Familjen går inte heller att hitta med hjälp av den så kallade Söderskivan. Fel tidsperiod. Detsamma gäller Rotemansarkivet. Han finns inte heller med på skivan "Begravda i Sverige".
Det finns en skiva "Skilda i Stockholm" som man kan köpa för 250 kr om man vill testa det. Ni tror ju att han är skild. Men han kan ha blivit änkling också och då finns han inte där. 

Så hur gör man då? Ja, jag vet faktiskt inte.

Har du uppgifter om hustrun så kan de vara till hjälp.
Och var gifte de sig.
När och var föddes de kända barnen?
Fyll gärna på så får vi se.

Jag googlar på Wilhelmina Westerstråhle.
Är det korrekt att hon bodde i Jacobstad, gård nr 8, 1860 eller finns det flera med samma namn.
http://finlander.genealogia.fi/sfhswiki/index.php/Mantalsl%C3%A4ngd_%C3%B6fver_staden_Jacobstad_f%C3%B6r_%C3%A5r_1860

Och även 1855 finns en kvinna med det namnet i Jacobstad.
http://finlander.genealogia.fi/sfhswiki/index.php/The_Jakobstad_census_of_1855

På Ancestry finns en notis om parets vigsel men det vet du antagligen? Av den framgår att Märta Helena Reenstierna är Wilhelmina Westerstråles fadder.
Man får också veta att Gustaf Wilhelm Ahlström var född 1784 och död 1827
Det verkar som att Gustaf Wilhelm har en egen file på Ancestry. Jag är just nu inte medlem så jag kommer inte in. Om du inte redan läst vad där står tycker jag att du ska ta ett abonnemang.
Men det kanske rent av är du som skriver där?
http://search.ancestry.se/cgi-bin/sse.dll?db=mediastorypublic&so=2&pcat=ROOT_CATEGORY&rank=1&gsfn=Evert+Helmer&gsln=Ahlstr%C3%B6m&gss=angs-g

Jag ser att du har försökt med Anbytarforum. Det var precis det råd jag tänkt ge dig.
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/29510/343895.html?1324403978
Du får väldigt bra svar här och har tydligen koll på parets barn också.

Jag tycker att du ska lägga ut en ny efterlysning på Anbytarforum och koncentrera frågan till vilka Gustaf Wilhelm och Wilhelmina var. Det drar åt Finland tycker jag men det kan vara ett blindspår.

Jag tycker också att du ska skriva till Stockholms stadsarkiv och fråga om parets ursprung. De har helt andra resurser och brukar svara på en (1) fråga innan taxametern går i gång. (400:-/timma, tror jag).

Jag är inte alls hemmastadd i Katarina så jag kan just nu inte komma på mer. Det vore roligt att höra av dig igen och få veta hur det går. Kanske kan jag vara till hjälp i nästa led.

Tips mottages tacksamt!

8 kommentarer:

  1. Hej!

    Tack för ditt svar! Ja, det är lite klurigt detta! Vi vet en del om Wilhelmina Westerstråhles bakgrund. Hon var dotter (f. 1797 d. troligen 1853) till en guldsmed vid namn Stephan Westerstråhle, ursprungligen från Västervik. Han ingick i Märta Helena Reenstiernas bekantskapskrets och nämns ofta i hennes dagböcker, det var väl därför också som hon blev fadder till Wilhelmina. Stephan Westerstråhle hade två bröder, en bodde också i Stockholm, den andre var i skepparbranschen och flyttade till Jakobstad i Finland. Har inte kollat upp detaljerna, men troligen är det kusiner/släktingar till Wilhelmina Westerstråhle i Stockholm som kommer upp på Google. Flera personer i Jakobstad hette samma sak som Wilhelmina och hennes systrar, så kanske det var något man gjorde medvetet i släkten. Det är alltså sannolikt inte samma Wilhelmina som bor i Jakobstad som gifte sig med Gustav Wilhelm, hon dog troligen 1853 efter att också sedermera ha gift om sig med en präst vid namn Anders Phragmén.

    Men, vad vet vi mer om Gustav Wilhelm Ahlström? I husförhörslängden för Katarina 1822-1823 står han skriven på kvareteret Sturen Mindre nummer 5 tillsammans med sonen Gustav (barn i tidigare förhållande?) och "Stephan Westerstråhle" (måste ha varit guldsmedens yngste son, eftersom Stephan d.ä. avled 1814). Hustrun och de andra barnen står dock inte antecknade. Vad jag förstår så låg också mycket riktigt skolan på samma adress på den tiden. Jag vet inte var vigseln mellan honom och Wilhelmina skedde, men troligen på Södermalm eftersom hon också var uppväxt där. Jag började gå igenom inflyttningsböckerna för att se om jag skulle hitta något, men det känns som att leta efter en nål i en höstack eftersom man ju inte ens vet _om_ han var inflyttad eller inte. Tanken är att kanske leta i skolarkiven för Apologistskolan för att se om det kan ge något vad gäller anställning, om det ens finns bevarat.

    Ditt tips om att försöka posta på Anbytarforum igen ska jag också prova, det kanske finns någon som har råkat på släkten tidigare...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja där ser man. Du vet ju en hel del.
      Såvitt jag förstår har du koll på barnen. Bodde familjen på samma adress när de kom till världen eller kan man se att de har flyttat?
      Du har ju hans födelseår 1784. Har du gått igenom födelseboken i Katarina och sett om han finns där? Fast det är kanske lite långsökt. Hustruns födelseort? De kan ha känt varandra ända från början.
      Orten för giftermålet bör vara hustruns hemort men kan förstås också vara hans.

      Jag tror skolan är en bra idé och då alltså Stockholms stadsarkiv.
      http://www.ssa.stockholm.se/Anvand-arkiven/Skolarkiv/

      Men visst är det som att söka en nål i en höstack.
      Det är ju för hopplöst att husförhörslängden inte ger mer, inte ens flyttningar av vad jag kunde se igår.

      Men det finns kan hända andra sorters böcker på stadsarkivet som är matnyttiga. Missa inte att fråga.
      Jag hittar förresten en hel del här:
      Sökbara mantalslängder för hela Stockholm! Pröva det och se vart det leder.
      http://www.ssa.stockholm.se/Anvand-arkiven/Folkbokforing-och-mantalsskrivning/Register-till-mantalsbocker/

      "I Överståthållarämbetets arkiv, Kamrerarexpeditionen, finns register till mantalsskrivna personer i Stockholms stad"

      Jag är övertygad om att Stockholms Stadsarkiv har nyckeln till den här gåtan.

      Träffar man bara på rätt person så kan det vara lätt som en plätt. Det finns experter på (nästan) allt.
      Lycka till! Skriv gärna och berätta!

      Radera
    2. Har du funderat på bouppteckningen?

      http://www.ssa.stockholm.se/Bestall/Bouppteckningar/

      Radera
  2. Hej igen! Tipset om Anbytarforum gav mer än bra resultat. Nu vet vi att G W var född 24 jul 1783 i Bölaryd utanför Jönköping, liksom vilka hans föräldrar och syskon var. Vi vet även att äktenskapet med Wilhelmina var hans tredje på ca 10 år, han hade tidigare barn med två andra kvinnor som båda gått bort i förtid. 1810 finns han faktiskt i mantalet för Stockholm, då på Kungsholmen tillsammans med första hustrun och en ettårig dotter. Han var dock skriven på herrgården Säbyholm utanför Stockholm, där han var anställd som huspredikant. Nu finns det en hel nya trådar att reda ut, kul att komma vidare!

    SvaraRadera
  3. Så roligt Josefin!
    Anbytarforum är fantastiskt!
    Och bara för att visa hur fantastiskt det är så kopierar jag här in den fråga hon lade under Katarina församling i Stockholm - http://aforum.genealogi.se/discus/ - den 15 augusti kl 23.06


    Hej!
    Har kört fast vad gäller efterforskning rörande Gustaf Wilhelm Ahlström (d. 20 maj 1827, Katarina, 43 år gammal). Vid sin död var han "rector och förste collega" vid Katarina högre apologistskola. Gift 12 aug 1819 med Wilhelmina Westerstråhle (f. 5 nov 1797 d. troligen 1853), dotter till Södermalmsbosatte guldsmeden Stephan Westerstråhle (1763-1814). I husförhörslängden för Katarina 1822-1823 står han skriven på kvareteret Sturen Mindre nr 5 (där jag förstått att skolan låg) tillsammans med sonen Gustav och Stephan Westerstråhle (Wilhelminas yngre bror). Inga andra familjemedlemmar står noterade. Totalstopp vad gäller att komma vidare med Gustav Wilhelms ursprung, födelsedatum, ort och föräldrar. Någon som stött på honom i efterforskningarna? /Josefin

    Forts.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Forts

      Och de svar hon fick i flera omgångar från Chris Bingefors från den 16 augusti kl 07.25

      1)
      Han var tydligen gift tidigare med Anna Christina Hagsten, den 24 juli 1813
      Källa: Katarina EII:5 (1808-1819) Bild 1120 / sid 204 (AID: v224984.b1120.s204, NAD: SE/SSA/0009)

      Där står han som änkling 25/11 1812. Den avlidna hustrun hette Sofia Christina Hellström och hon dog i lungsot. Källa: Katarina FI:7 (1804-1825) Bild 154 (AID: v87042.b154, NAD: SE/SSA/0009)
      Enligt Family Search hade han flera barn med bägge fruarna.

      Eftersom han var Collega Scholae bör han varit vid universitet - Uppsala kanske. Om han var prästvigd bör han finnas i herdaminnet (som jag inte har här!).

      2)
      NU hittade jag Gustaf Wilhelm i mantalslängden för Katarina 1820, nr 1598, kv Sturen mindre:
      Född 24 juli 1783 (dricker vin - det var beskattat)
      Hustru Wilhelmina, f 5 nov 1797 (dricker kaffe och nyttjar siden)
      Sonen Gustaf Theodor 19 april 1814
      Och:

      Modern Landsgewaldigeränkan Anna Maria Ahlström född 17 juli 1766
      (dricker kaffe, nyttjar mindre siden)

      fostersöner Stephan Westerstråle f9 jan 1807 och Carl Johan Gerdt (?) f 19 dec 1806

      Källa: Överståthållarämbetet för uppbördsärenden, År 1820, SE/SSA/0031/06/G 1 BA/G 1 BA:28/15 (1820), bildid: A0057176_01988

      3)
      I mantalet 1810 är han huspredikant, finns i Kungsholm men ska vara skriven på Säbyholm
      http://www2.ssa.stockholm.se/Bildarkiv/Egenproducerat/SE-SSA-0031/Mantalslangder 1810/M181007010094_150dpi.pdf

      Vid Christina Elisabeths dop 3 juli 1810 är controlleuren Ahlström och hans hustru vittnen, det bör vara föräldrarna. Kungsholm CI:6 (1786-1810) Bild 118 / sid 226 (AID: v87608.b118.s226, NAD: SE/SSA/0011)

      Som landsgevaldiger (polisman på landet) borde fadern finnas i någon matrikel över statsanställda.

      4)
      Änkefru Anna Maria Ahlström, född Segerström 17/7 1766 kommer från Jönköping till Katarina och apologisten Ahlström 9 juli 1819. Katarina BI:4 (1819-1825) Bild 14 / sid 9 (AID: v86897.b14.s9, NAD: SE/SSA/0009)

      Enligt bouppteckning 1816 i Jönköpings rådhusrätt och magistrat hette fadern Bengt Ahlström, landsgevaldiger, Svenska Maden nr 34. Död 21 aug 1816. Barn: Magister Gustaf Ahlström, dotter Eva Christina gift med guldsmedsgesäller Carl Reimers och Charlotta gift med sjökaptenen Jameson (?).

      Jönköpings rådhusrätt och magistrat FIa:13 (1815-1821) Bild 161 / sid 313 (AID: v77598.b161.s313, NAD: SE/VALA/01665)

      På Svenska maden nr 34 bor dottern Eva med mak, jag kan inte hitta Bengt Ahlström där eller i dödboken

      5)
      Anna Maria Segerström var dotter till inspektor Johan Ernst Segerström och Catharina Svanström i Bölaryd, Villstad. Catharina dog 1783, i bouppteckningen nämns Anna Maria som gift med Bengt Ahlström:
      Västbo häradsrätt FII:10 (1783-1784) Bild 225 / sid 345 (AID: v77927.b225.s345, NAD: SE/VALA/01609)

      Finns i Villstad hfl, föräldrarna födda 1729:
      Villstad AI:5 (1777-1791) Bild 33 / sid 51 (AID: v22573.b33.s51, NAD: SE/VALA/00417)

      I Villstad föds också Gustaf Wilhelm Ahlström (överstruket Hans!)
      Villstad C:3 (1744-1808) Bild 166 / sid 325 (AID: v36476.b166.s325, NAD: SE/VALA/00417)

      och vigsel 20 okt 1782 (hon var alltså bara 16 år gammal), här står Bengt som hejderidare dvs en slags skogvaktare
      Villstad C:3 (1744-1808) Bild 161 / sid 315 (AID: v36476.b161.s315, NAD: SE/VALA/00417)


      Visst är det härligt!
      Släktforskare är ett underbart generöst släkte. Det tycker i alla fall jag.

      Grattis Josefin!

      Radera
  4. Jag hinner inte nu men så småningom ska jag gå igenom hur Chris Bingefors bar sig åt. Men så mycket kan jag säga att här finns mycket att lära.
    Väldigt intressant!

    SvaraRadera
  5. Ja, visst blir man imponerad! Är också fascinerad av allt hon hittade, exempelvis i mantalslängden 1810 där jag själv letat fram och tillbaka utan resultat. Det finns verkligen mycket att lära sig inom detta område, tycker jag gnetat fram och tillbaka länge utan resultat, innan jag beslutade mig för att be om hjälp. Ska bli kul att börja nysta i de här nya trådarna nu allt eftersom.

    SvaraRadera