torsdag 10 februari 2022

De hette Järnström. Men vilka var de?

Hej
Jag har sedan flera år ett stopp i min släktforsknings faderslinje.

Den slutar på en Per Andersson Järnström, som finns i Träquista, Ekerö, 1759 då han gifter sig med Anna Andersdotter. I husförhör står att han är född 1735 i Jerna (där aktuella födelseböcker saknas).

Via lite googlesökningar hamnade jag på din blogg om Anna Björkstedt i Björkvik där namnet Järnström fanns.Trodde ett tag jag hade gjort ett fynd, men det verkar röra sig om en annan Järnström-gren.

Dock nämner du en Per Andersson, barn till Anders Jonsson i första giftet. Har du några fler uppgifter om denne? Eller har du stött på något annat som kan koppla ”min Jernström” till någon av dina?

Man slutar ju aldrig hoppas på att komma vidare, så jag chansar på att besvära dig med dessa frågor och håller tummarna. 
Tack på förhand.
// Tommy Ström

Hej Tommy!
Det är helt okej vet du.
Jag blir alltid glad för släktforskningsfrågor.  

Jag har verkligen forskat på Erik Järnström vilket redovisas i inlägget. Men databaserna blir ju bättre och bättre så en vacker dag kommer det kanske att gå lite bättre även med honom. 
Erik Järnström var ju gift med Anna Björkstedt. 

Den Per Andersson du sett på sidan var hennes halvbror och hette alltså inte Järnström. 
Erik Järnström kom liksom utifrån när han gifte sig med Anna. 
Det finns inga andra Järnström i den här släkten förrän de får barn.  

Men jag hittar din Per Andson Järnström på Ekerö, närmare bestämt i No 6 Träqvista Rote och By. 

Ekerö (AB) AI:4 (1798-1802) Bild 70 / sid 63

Bonden Jan Eric Andersson född 1768 i Ekerö (enkling)
Sonen Jan Petter född 1794 i Ekerö (hos Jan Eric And. intel folk utom fia ingen derifrån)
Styvson Gustaf Andersson Åman född 1789 i Ekerö (Af hans avledna hustru Ulrica...)
              (Han hör ihop med makarna Järnström på något vis. Utmärkt med X. Kanske ett
               barnbarn)

Hurstrun 
Anna Caisa Larsdotter född 1770 i Ekerö (gift med Jan Eric Andersson 1802)
Pigan Sophia Larsdotter född 1782 i Ekerö
... Jonsson född 1783 i Ekerö

Svärfar Per Andson Järnström född 1735 i Järna (död 1802 ... febr)
Hustrun Juliana Fröberg född 1756 (från Hölö 1802)
Handelsman Carl Persson Jernström född 1771 i (svårläst)
Hustrun Maja Lisa Ersdotter född 1753 i ...

Men det där har du säkert redan sett.
Och inte hjälper det heller.

Det finns ett gäng indelta soldater på 1700-talet som heter Järnström men jag tror att det är mer ett hantverksnamn som jag har skrivit i inlägget du såg. Kommer du närmare en lösning så tar jag gärna del av det. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar