torsdag 10 februari 2022

Vad står kolumnerna i mantalslängderna för?

 Hej!

Hittade din e-mailadress på Arkiv Digital. Hoppas den gäller än!

Har problem med att läsa vad det står högst upp i längderna, d.v.s. kolumnerna. 
Jag är på Sollentuna 1707 - 1708
Jag får dem till 10 stycken och det jag tror jag ser i kolumnordning är:

1) Bonden   2) Hustrun    3) Son     4) Dotter    5) Måg     6) Sonhustru    7)   ??      8)    ??    9)  Inhyses   
10)  Summa

Skulle du kunna hjälpa mig att fylla i de här kolumnernas rubriker? Det 
vore super!

Svar:
Jag undrar vad för bok du titta i. Det finns nämligen inga husförhörslängder för Sollentuna de aktuella åren. De äldsta är från 1714 både på Riksarkivet och hos Arkiv digital.
Och för mantalslängder hittar jag bara 1709 för Sollentuna hos Riksarkivet. 
Hos AD hittar jag bara mtl 1653 och 1754.
Du får guida mig till den plats du menar så får vi se.
Men någon unik kunskap om tio kolumners betydelse 1707-1708 har jag inte. 

En annan fråga jag "sliter" med: Vad betyder eller står uttrycket "ej ärlig" för. Det står när en anhörig runt 1834 flyttar från sin hemsocken till en socken några mil bort, från ett torpställe till ett annat, med hustru och ett barn. Han  bosätter sig där och har inga mer anmärkningar i husförhörslängderna därefter eller innan heller förresten, så varför det står så i  inflyttningsnotisen förstår jag inte. Har du något förslag?

Svar:
Jag kan bara utgå från att prästen ansåg att mannen inte var en ärlig människa. Det kan ha funnits gärningar som mannen gjort sig skyldig till men som inte står i husförhörslängden. Men det kan också ha varit så att prästen helt enkelt hade ett horn i sidan till mannen. Han hade trots allt ingen aning om att människor 300 år senare skulle sitta och granska vad han skrev då. Troligast är dock att påståendet var sant. Men säkert kan vi inte veta. 

Hoppas du ser det här och har lust att svara!
Vänliga hälsningar
Lisbeth Andersson


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar