onsdag 23 februari 2022

Min anfader var krigsfånge i Frankrike 1806-1809. Hur får jag veta mera?

Hej Monica, 
Tack för en mycket användbar hemsida! Jag undrar om du kan ge något gott råd. Jag skulle vilja komma i kontakt med andra som har släktingar som liksom min ana var krigsfånge i Frankrike. Hur skulle du gjort? Jag har skrivit en efterlysning längre ned. Jag har lagt märke till att man i Östergötland har inventerat arkiven ordentligt och hittat många dagböcker från Frankrike. Visserligen var de den störst gruppen men det borde kunna finnas många ännu inte hittade dagböcker från andra soldater. 
Vänliga hälsningar, 
Olof Drakenberg

Efterlysning
- Har du spår efter svenska krigsfångar som satt i Frankrike 1806-1809? Min ana, farfarsfarfarsfar har efterlämnat en dagbok som beskriver inkallelsen för krigstjänstgöring, hur de tar sig till Svenska Pommern, tillfångatagandet, tiden i Frankrike och vägen hem. Jag har även tagit del av andra dagböcker, arkivmaterial i Sverige och Frankrike. Jag sammanställer information om tiden i fångenskap, vad de gjorde, vad de sjöng, vilka ord de lärde sig mm. Där var runt 1500 svenskar i norra Frankrike, främst från Livgrenadjärregementet i Östergötland men även soldater och officerare från Bohuslän, Småland, Södermanland, Västergötland,Västmanland, Dalarna, Skåne samt Mörnerska husarer. 
Känner du till något om deras öden, eventuella dagböcker eller brev om tiden i fångenskap så hör gärna av dig.

Hej Olof,
Jag såg din efterlysning i går i ett annat forum och uppskattar att även jag fått den. Men nej, jag har aldrig hört talas om detta. 
Spännande är det emellertid. Väldigt spännande!

Jag gissar först att det rör sig om Royal Suédois, ett svenskt regemente i fransk tjänst som du kan läsa om här. Det tycks emellertid ha upphört 1792 så jag vet verkligen inte varför din ana var krigsfånge i Frankrike. Så jag googlar "svenska krigsfångar i frankrike" och får tämligen många svar. 
De första är: 
  • Platsen där svenskarna hamnade i fångenskap hittar du här.
  • Svenska krigsfångar i Frankrike 1812-1814 hittar du här
  • Pommerska kriget hittar du här.
  • mfl
Men det har du säkert också gjort. 

Jag skulle kontakta Krigsarkviet om jag var du. 
De bör ha full koll på allt du vill veta om din ana.
Adress: Banérgatan 64 i Stockholm, tel 08-782 41 00.
Läs om Släktforskarna och Krigsarkivet här

Och lycka till!
Berätta gärna din historia när du slutfört den.
hälsar Monica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar