torsdag 14 mars 2013

Mer om Kastlösa...

Det här inlägget är en fortsättning på föregående.
Vi har haft lite mailväxling, Birgitta och jag, Hon har fått hjälp av några vänner att släktforska men tycker att det är lite rörigt och svårt att hålla rätt på anfäderna.

Ett uttdrag ur husförhörslängden som visar att Gustaf Samuelsson och Maria Samuelsdotter var syskon.

Hej Monica.  Jag vill TACKA dig för all information, nu ska jag gå vidare och undersöka hur jag får tag i Krigsarkivets uppgifter. Vet inte hur mycket jag är skyldig dig, men meddela detta. Hälsningar Birgitta 

Hej!
Ingenting. Jag tycker det är kul och uppfriskande. Men jag har ändrat lite. Sitter och stirrar på bilderna och funderar. Så håll koll...
Lycka till och hör av dig!
Monica

Hej.  Hjärtinnerligt tack för att det finns sådana medmänniskor som du.  Jag är pensionerad präst, 77 år, men vik. ännu och har en hel del inbokat, tycker det är roligt och än håller huvudet med även om mina leder säger att jag ska ta det lungt. Min klasskamrat X är hjärtop. men har hjälpt mig med mina släkter längre fram. Jag har en avlägsen släktning Y som tog kontakt med mig, han är lärare och kantor och han säger att vallonen kommer från en kvinna. Jag ville inte tro det utan höll på Gentz, nu tvivlar jag, han har nog rätt. Nu ska jag försöka nå honom och få fram den kvinnliga vallonen. Mina släktingar på pappas sida är och var mycket mörka och utpräglade av utländskt påprå. Beklagar att jag inte frågade pappa medan han levde. Fick just nu upp min kontakt Han söker dig nu på nätet. KRAM; B

Hej. Jag hoppas att Y kontaktat dig han skulle gå in på släktforskningssidan och ställa en fråga om släkten.  Vad jag fått av X så är farmor den som kommer av vallonerna, men hur och när och var? Hennes far var Gustaf Samuelsson 1821-03-30 i Persnäs och mor Lena Maria Jonsdotter 1830-0325 och så kommer Jöns Gentz in där 1781, 1831,  Det finns en Carl Mathias Skottsberg 1809-04-16 i Kalmar och en Jonas Skottsberg 1777 d 1827 och Anders Kastelius f 1766, men vet ej hur en vallon kan finnas någonstans.  Det är väldans virrigt för mig. Jag har min fars generation ganska klar men ingen vallon. Kram B


Hej igen,
Nej, han har inte hört av sig. Hur hänger Skottbergs och Kastelius ihop med de övriga?
undrar Monica

Hej.  
Min farfar var EMIL Mauritz Johansson 1865-04-16 dog 1932-04-05 i Kalmar
Farmors far var GUSTAV Samuelsson 1821-03-30 i Persnäs, Trosnäs
Farmors mor var LENA Maria Jonsdotter 183003-25 Kastlösa, Rösslösa och i raden efter står
CARL Mathias Skottsberg 1809-04-16 Kalmar JONAS Skottberg 1777 1827-03-09
ANNA Cajsa Andersdotter 1801-07-28 Kastlösa CHRISTINA Maria Sjöholm 1779-08-03
SAMUEL Peter Persson 1785-02-17 Mörbylånga ANDERS Kastelius 1766
STINA Andersdotter 1788
SAMUEL P Petersson 1785-0217
STINA Andersdotter 1790-09-21
JÖNS Gentz 1781
1831-ll-08 Kastlösa Rösslösa
KARIN Cajsa Jaensdotter 1802-08-28 Resmo efter henne JOHAN Engström 1766 och ELIN Olsdotter 1765 1835-02-12 
Jag kan posta sidor till dej om du vill.  Hör av dej i så fall. Kram B

Hej igen,
Som det ser ut var din farmor och farfar kusiner. Är det något du känner till?

Hej. Kunde tro det var något sådant sa min man. Humor. Nej vet inget farmor dog när jag var 8 år och farfar har jag aldrig sett. ... Det min släkting tog reda på har gett mig mycket, jag hade funderingar varför jag ... min far, vars ursprung jag söker, då han och hans systrar - de fick inga barn - var så mörka och de sa att det var vallongrenen. Trodde det var Gentz, men Y så jag börjar tro att de tog med sig grenen i graven. Jag är så tacksam för all hjälp du gett mig. KRAM B

Åh, vilka härliga brev Birgitta!

Som jag här har censurerat lite grand.  
Så trevligt!

Jag har gått igenom din släkt och hittat alla utom den gulfärgade du nämner ovan. Med förbehåll för att det har gått väldigt fort, att jag har hämtat mycket från en databas och av tidsskäl inte kollat riktigt alla källor så grundligt som man ska ser det ut så här:


Din farmor och farfar var kusiner vilket innebär att du får anförluster, som man säger. Du har alltså till antalet färre förfäder än du annars skulle ha haft.


Se bilden ovan. Den visar hushållet för (ff mf) Samuel Peter Persson f 17/2 1785 och hans hustru (ff mm) Stina Andersdotter f 21/9 1790 i Rösslösa, Kastlösa på Öland. Han var född i Tveta och hon i Mörlunda på fastlandet. Man kan följa dem genom deras barn.
1) Anna Christina född 1813 i Ingebo, Mörlunda (Samuel hade ingen titel)
2) Lucretia född 1815 i Hammarsjöbo, Mörlunda

Och här går flyttlasset till Öland
3) Anders Peter född 1818 född i Trosnäs, Persnäs (Samuel kallas bonde)
4) Gustaf född 1821 i Trosnäs, Persnäs
5) Clara född 1823 i Karås, Räpplinge (Samuel kallas arrendator)
6) Brita Cajsa född 1824 i Karås, Räpplinge
7) Clara född 1827 i Wstra Sörby No 1, Räpplinge (Samuel kallas bonde)
8) Martha Lisa född 1829 i Rösslösa, Kastlösa (Samuel kallas hälftenbrukare)
9) Maria född 1830 i Rösslösa, Kastlösa (Samuell kallas arrendator)
10) Johan Peter 1837 i Rösslösa, Kastlösa

De kan ha haft flera barn. Särskilt med tanke på att de gifte sig redan 1808.

Det visar sig att Gustav är din farmors far (fm f), Birgitta. Och hans syster Maria är din farfars mor (ff m) vilket gör dina farföräldrar till kusiner. Det är inget fel med det bara lite ovanligt. Och allt ovanligt är kul när det gäller släktforskning.

Kyrkoböckerna i Kastlösa med omnejd är förfärligt besvärliga. Och inte finns det så många heller. Man kommer följaktligen inte så mycket längre än till början av 1800-talet med de vanliga källorna. Sedan får man hanka sig fram med mantalslängder och domböcker, kladdiga böcker och svårläst text. Så jag nöjer mig med det som är förhållandevis enkelt.

De spännande namnen hör allihop hemma hos din farfars farmor (ff fm) Anna Cajsa Andersdotter i Kastlösa (f 16/4 1809). Hon gifte sig med smeden Carl Mattias Skottsberg som var son till smeden Jonas Skottsberg i Kalmar. Jag gissar att det är härifrån ryktet om valloner kommer. Vallonerna var ju smeder, som du vet. De invandrade på 1600-talet och fick den sortens industrier att blomstra. Smeder var emellertid inget ovanligt. Det fanns minst en helt vanligt svensk smed i varje by. Varje bonde med självaktning hade dessutom en egen smedja på gården. Hur det ligger till med dina Skottsberg och deras misstänkta vallonienrötter kan jag inte säga men så här skriver någon på Anbytarforum:


"Var var Jonas Skottsberg född? Han var född 1711 och var i många år kronobefallningsman i Östra härad i Småland. Han gifte sig 1746 med Christina Ståhl, kyrkoherdedotter från Hakarps sn. De var bosatta i Alseda sn. I Svenska släktkalendern 1917 (och 1930) där släkten finns med och han är dess förste representant, står "Namnet lär vara taget efter en gård Skotthalla i Småland, vars läge är obekant"."

Om det kan man säga att frågeställaren hade fått svar om det hade funnits ett enkelt svar att ge. Du kan ju kolla den där släktkalendern på biblioteket men ovanstående minskar ju chansen för släktskap med de kända vallonsläkterna.

Så här skriver samma frågeställare här några år senare:
Jag skrev en efterlysning under Släkter/Skottsberg för någon månad sedan. Tyvärr har ingen kunnat hjälpa mig där, så nu frågar jag samma sak här: Känner du till gården Skotthalla, någonstans i Småland?

Hon får några svar men inget som leder vidare. Det hade hon fått om det hade rört sig om en vallon. Att folk tog namn efter sin gård eller hemort var inget ovanligt.  
Ancestry har förstås info om släkten men för att komma åt det måste du nog ha ett abonnemang. Han nämns även i en del privata forskningar som just nu är borttagna. De kanske återkommer. Googla.

Men för din del spelar Skottsbergarna ingen roll.  

Din farfars far (ff f) Johan Gustav Johansson var nämligen född utom äktenskapet långt innan hans mor ens träffade Skottsberg. Han Gustav förärades därför den förtjusande beteckningen "oägta" i såväl födelseboken som husförhörslängderna och fick säkert leva med det hela livet. 

Det intressanta är att Johan Gustav kallade sig Johansson. Mamma Anna Cajsa hette ju Andersdotter, morfar Anders Larsson och styvfar Carl Mathias Skottsberg. Så varifrån kommer efternamnet Johansson?
Man kan antagligen utgå från att Johan Gustav visste vem hans pappa var och att han markerade det genom att kalla sig Johansson. Du har alltså att söka efter en Johan i din farfars far närhet för att hitta hans pappa. Det kan finnas ett underhåll utdömt strax efter hans födelse men för att hitta det måste man plöja igenom domboken. Fadern bör emellertid heta Johan, Jan, Jaen eller Jon. 

Mamma Anna Cajsa (ff fm) var emellertid dotter till Anders Larsson Kastelius (f ca 1759) i Kastlösa som du också nämner. Han var uppenbarligen en slags indelt soldat. Han kallas Coff Karl (1795), matros (1801) och Enroll karl när han dör 30 år gammal 1789. Namnet hör sannolikt ihop med att han kom från och verkade i Kastlösa. Konstigare än så var det knappast. Efter hans död tillträdde en annan Anders Kastelius hans syssla.

Om vi återgår till din (fm mf) Afsk Cronobåtsman Jöns Gentz (f 8/11 1781 - 8/11 1831) så var hans svärfar (din fm mm f) Jan Jönsson Engström (f29/4 1762). Han kallas först matros och sedan Coff Kapten. Antagligen var också han indelt soldat. Det var ett sätt för fattiga unga män att försörja sig på den tiden. Jan Engström hade minst 10 barn i tre olika giften. Fruarna dog med andra ord i barnsäng, kan vi förmoda.  

Jag hittar varken adel eller valloner i din släkttavla, Birgitta. I varje fall inte så långt jag kan se. Men det är människorna som du och jag och det är det intressanta. Hur levde de och hur de hade det. Vi har mycket att lära av dem som gick före.

Passa på att fråga Krigsarkivet efter Kastelius (Kastlösa) och Engström (Lilla Frö i Resmo) när du ändå frågar efter Gentz. Du kan säkert få mycket matnyttigt av dem. Ring och maila så får du säkert hjälp. 


Jag förstår att det är svårt för dig att hålla koll på det här. Om du mailar mig din adress så skickar jag en kopia av skissen jag arbetat med - så ser du alltihop lätt som en plätt.
Tack för en trevlig kontakt och lika trevlig syssla!
Det känns som ett reningsbad varje gång...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar