lördag 15 februari 2020

Bild på mjölnaren Sander med familj sökes!


Jag har tagit del av Vallentunabloggen och berättelsen om Väsby kvarn.
Bl.a så står det om den första mjölnaren Richard Theodor Sander och hänvisas till en bild
"Vallentuna (AB) AI:22b (1182-1891) Bild 1420 /sid 443 (Väsby)"

Jag har vid något tillfälle sett bilden som visar familjen Sander med Väsby kvarn som bakgrund.
Nu har jag vid flertal tillfällen försökt få fram bilden igen. Jag har då sökt i Vallentunas bildarkiv.
Kanske den fanns någon annanstans?

Min fråga är nu om Du får fram bilden eller om Du vet var jag kan leta.

Theodor Sander tillhör en av våra nyupptäckta anfäder. Är ju  lite roligt med tanke på att vi inte hade en aning om detta när vi flyttade till Vallentuna -68 och fortfarande bor här.
Birgitta

Vallentunabloggen om
Väsby kvarn hittar du här.

Hej Birgitta!
Hänvisningen leder till Arkiv Digital, dvs kyrkoböckerna, för att den som så vill själv ska kunna kontrollera uppgiften. Man kan trots allt både läsa och skriva fel, om inte haspen är på.

Vallentuna (AB) AI:22b (1882-1891) Bild 1420 / sid 443
Här står alltså familjen Sander antecknad.
På motsatta sidan står också att familjen flyttade till Täby år 1886 med utflyttningsattest nr 88.
Det är därför de är strukna.

Jag vet inte att jag någonsin har sett en sådan bild som den du beskriver. Och jag kan heller inte hitta den i Vallentuna bildarkiv. Om du räknar släktskap med mjölnaren Sander kanske du har sett bilden i något gammalt familjealbum? Hittar du den tar jag gärna emot en kopia för publicering på kvarnsidan.
Lycka till!
Monica

Rickard Theodor Sander finns på Geni. Det kanske är din sida? Annars hittar du honom här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar