tisdag 2 april 2019

Födde farmor en dotter i lönndom?


Hej , 
jag har en fråga som är lite mer nyligen hänt.
Min farmor gick bort för 3 år sen, och det har på senare tid framkommit att hon blev flyttad från Gotland till Värmland mkt beroende på att hon blev antastad/våldtagen av en äldre man ( hon var 13-15 år när hon flyttade).
Hon hette Astrid Nilsson född Hansson på Sutarve Hamra Gotland, född 1931-07-22
Det som jag eg undrar över, är om hon när hon va på uppfostrningsskola födde en dotter eller ej? 
Vissa saker tyder på det.
El ja, det jag eg undrar över är om det går att ta reda på?
MVH
Anders Nilsson


Hej Anders!

Din farmor:
Astrid Märta Magdalena Hansson född 22/7 1931 i Hamra, Gotlands län, var dotter till:
Hans Johan Alfred Hansson född 12/10 1882 i Hamra och
Hermanna Maria Augusta Hansson född 12/11 1892 i Hamra
Barn:
1. Karin Maria Sofia född 9/4 1921 i Hamra
2. Astrid Märta Magdalena född 22/7 1931 i Hamra

1940 bor hon i föräldrahemmet
1950 likaså och då kallas hon hushållsbiträde.

Men av folkräkningen 1950 framgår att hon 1948 bodde i Värmland, närmare bestämt i Tortan 1:10 mf, Brunskog. Jag vet dessvärre inte vad förkortningen mf står för.

1960 har Astrid gift sig (midsommar 23/6 1951) med Nils Ingvar Nilsson född 5/5 1929 i Brunskog.
Han var son till hemmansägaren i Takene Nils Efraim Nilsson född 8/11 1891 i Brunskog och Hilma Alfrida Persson född 11/4 1900 i Brunskog.

Astrid heter nu Nilsson och bor i Brunskog på adress: Där Västre Takene, Brunskog.
Redan 1952 var hon folkbokförd i Brunskog, närmare bestämt på adress Takene 1:3 mf

De har fått två barn:
1. Nils Evert Alfred född 10/3 1952 och
2. Bengt Ingvar född 19/8 1955

Och i Brunskog bor hon kvar tills hon dör också 84 år gammal den 25/11 2015.


Frågan är då vad hon gjorde i Tortan, Brunskog när hon förvisades hemifrån efter övergreppet? Födde hon möjligen en dotter?

Jag har pratat med Folkbokföringen (Skatteverket tel 0771-567 567) av annat skäl i dag och passade då på att fråga vilka barn din farmor födde. Svaret blev de två gossarna ovan som du säkert väl känner till. Enligt folkbokföringen ska hon inte ha fött något ytterligare barn. Även om barnet adopterats bort, så hade det synts i folkbokföringen, säger tjänstemannen.

Hon tillstår dock att man inte kan vara helt säker. Det är ju trots allt väldigt länge sedan och vem vet hur kyrkobokföringen egentligen sköttes där och då. Den enda möjliga källan Värmlands arkiv. 


Växel 054-61 50 00
info@regionvarmland.se

Hos Ancestry finns en databas som heter "Namnindexerade födelseuppgifter 1859-1947". I den kan man söka på exempelvis moder och få upp alla hennes barn födda under den perioden. Jag har sökt på Astrid Märta Magdalena född 22/7 1931 men inte fått någon träff alls. Det tyder alltså på att hon inte födde några barn före 1947.

Kan man då hitta henne i Brunskog före 1950, undrar jag.
Det kan man säkert men inte på nätet. Här slutar församlingsböckerna 1940 och då hade hon ju ännu inte kommit dit.


Jag hittar henne i utflyttningslängden som hembiträdet Astrid Märta Magdalena Hansson.
Den 24 september 1949 flyttar hon från Brunskog till föräldrarna i Hamra på Gotland (Burgsvik, Gilltorp 1:12, Gilltorp).

Astrid har alltså bott på adress Tortan 1:23 mf i Brunskog. Jag hittar Tortan i församlingsboken (1932-1940) och det ser ut som en helt vanlig by med hemmansägare och gårdar. Inga konstigheter.

Jag kan alltså inte se att din farmor födde något barn efter övergreppet. Hon kan ju ha fått missfall eller gjort abort men hon tycks inte ha fått något barn. Däremot har hon uppenbarligen träffat sitt livs stora kärlek i Brunskog och det är väl inte det sämsta.

PS. Jag har dolt uppgifter om personer som finns i livet. DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar