onsdag 11 oktober 2017

Mer om Bodins...

Fortsättning på:
Vem är den rätte Carl Fredrik Bodin
Carl Fredrik Bodin, den rätte

Charlotte var envis när jag släppte fallet Bodin och kommenterade som följer:

Tack för din research! Då var det rätt Carl Bodin, född 1767 i Nyköping.
Om man söker i Riksarkivet på Namn: Bodin Ort: Nyköping

https://sok.riksarkivet.se/person?Namn=Bodin&Ort=Nyk%C3%B6ping&Fodelsear=&AvanceradSok=True&PageSize=20
så dyker en Erich Bodin upp 1732. Kanske har de med varandra att göra?


Det var minsann ett nytt spår. Jag har abonnemang hos Svar men har aldrig prövat just den sortens sökning. Nu gör jag det och hittar flera Bodin i Nyköping. 


Namn Bodin, Erich
Hemort Gård i 4:e kv. 9:e st.
Hemförsamling Nyköping
Årtal 1732
Civilstånd gift
Anhörigs namn Norström, Christina
Arkiv Nyköpings rådhusrätt och magistrat (SE/ULA/11126)
Volym F IIa:2, nr 64
Register Bouppteckningsregister - Södermanlands län
Upprättad av Landsarkivet i Uppsala


Namn Bodin, Peter
Yrke mässingsbruksarbetare
Hemförsamling Nyköping
Årtal 1780
Civilstånd gift
Anhörigs namn Hällbom, Anna
Arkiv Nyköpings rådhusrätt och magistrat (SE/ULA/11126)
Volym F IIa:7, nr 1812
Register Bouppteckningsregister - Södermanlands län
Upprättad av Landsarkivet i Uppsala




Namn Hällbom, Anna
Yrke änka
Hemort Gård i 5:e kv. 6:e st. nr 144
Hemförsamling Nyköping
Årtal 1781
Civilstånd änka
Anhörigs namn Bodin, Pet.
Anhörigs yrke mässingsbruksarbetare
Arkiv Nyköpings rådhusrätt och magistrat (SE/ULA/11126)
Volym F IIa:8, nr 158
Register Bouppteckningsregister - Södermanlands län
Upprättad av Landsarkivet i Uppsala


Sentida släkting:
Namn Sundström, Per
Yrke arbetskarl
Hemförsamling Nyköping
Årtal 1865
Civilstånd gift
Anhörigs namn Bodin, Brita Maria
Arkiv Nyköpings rådhusrätt och magistrat (SE/ULA/11126)
Volym F IIa:24, nr 622
Register Bouppteckningsregister - Södermanlands län
Upprättad av Landsarkivet i Uppsala


Sentida släkting:
Namn Bodin, Viktor Reinhold
Hemförsamling Sankt Nikolai, utom Oxelösunds m:e
Hemort Lilla Kungsladugården
Kontrakt Nyköpings västra
Län Södermanland
Födelseår 1871
Födelseförsamling Finnerödja Örebro län
Yrke Ladugårdskarl
Civilstånd Gift
Kön Man
Famstkod Far/man
Familj nr 1
Sida 14
Rad 31
Upprättad av Riksarkivet SVAR-Svensk arkivinformation

Om hushållet
Personer i hushållet
Fam. nr 1 Bodin, Viktor Reinhold, f. 1871 i Finnerödja Örebro län, Ladugårdskarl
Jansdotter, Anna Lovisa, f. 1869 i Finnerödja Örebro län, Mjölkerska
Ellen Natalia, f. 1896 i Finnerödja Örebro län, Jordbruksarbeterska
Anna Elvira, f. 1899 i Finnerödja Örebro län
Gerda Linnea, f. 1902 i Finnerödja Örebro län
Hilda Ingeborg, f. 1905 i Finnerödja Örebro län
Fritz Oskar, f. 1908 i Sankt Nikolai Nyköping Södermanlands län


Men Charlotte är aktivare än så. I ett mail skriver hon: 

Hej Monica!
Tack för din research!
Jag har hittat en Peter Bodin, i Nyköpings Allhelgona husförhörslängd.
Han är född 1735 och har bland annat en som Carl född 1766. 
Kan det vara samma Carl Bodin (f. 1767) som är far till Carl Fredrik, tror du?
Bifogar pdf.
Vänlig hälsning
Charlotte

Och mycket riktigt. 
Charlotte har hittat Carl Bodin och hans familj i Nyköping. Jag vet inte om hon har bläddrat
sida för sida men tänkte först att så var fallet. Sedan upptäckte jag att det för vissa årgångar av 
husförhörslängderna finns alfabetiskt register över invånarna. Ovanligt. Vilken service!
Och jag är övertygad om att hon har hittat rätt!

Nyköpings Alla Helgona (D) AI:1 (1769-1777) Bild 52 / sid 67



Jag har nämligen under tiden letat reda på Peter Bodins bouppteckning och av den framgår 
att han dog 1780 och var gift med Anna Hällbom (enligt husförhörslängden ovan hette hon 
också Carlsdotter) och att de hade barnen:
1. Eric 16 år
2. Carl 13 år och
3. Anna Cajsa 9 år vid faderns död.
4. Petter född 1774 - död späd

Bouppteckningen ser ut så här: 

Nyköpings rådhusrätt och magistrat (D) FIIa:7 (1771-1780) Bild 1816 / sid 1812











Och nu hittar jag också Carl Bodins födelsenotis.
Nyköpings Alla Helgona (D) C:1 (1735-1781) Bild 1230 / sid 217

Av husförhörslängden ovan framgår ju att han var född 1766 och inte 1767 som det senare står överallt. Han var närmare bestämt född den 22/10 1766 och döptes troligen dagen därpå. Hans mor uppges vara Peter Bodins hustru Maria Carlsdotter. Obs! en anmärkning om att Carl ... döpt.


Äldste pojken Eriks födelsenotis finns här:
Nyköpings Alla Helgona (D) C:1 (1735-1781) Bild 1150 / sid 201
Han är född 9/12 1763.
Där står att modern heter Anna Carlsdotter. Det syns tydligt att det stått Maria först och att man ändrat det till Anna.

Lillasyster Anna Cajsas födelsenotis finns här:
Nyköpings Alla Helgona (D) C:1 (1735-1781) Bild 1320 / sid 235
Hon är född 22/1 1770. (kladdigt datum)
Där står att modern hette Anna Hellbom

Nyköpings Alla Helgona (D) C:1 (1735-1781) Bild 1400 / sid 249
Lillebror Peter född 11/3 1774.
Mamman heter Anna Carlsdotter.
Lille Peter blev 1 år 11 månader och 11 dagar gammal. Dödsorsak möjligen frossa.
Nyköpings Alla Helgona (D) C:1 (1735-1781) Bild 1910 / sid 389 (dödboken)

Nyköpings Alla Helgona (D) AI:1 (1769-1777) Bild 52 / sid 67
Husförhörslängden ovan är den äldsta som finns för församlingen.

Nyköpings Alla Helgona (D) AI:2 (1777-1786) Bild 93 / sid 140
Här återfinns familjen i nästa husförhörslängd.
Familjen är struken utan att man får veta varför.
Petter Bodin har emellertid dött 1780 och hustrun Anna Hällbom likaså 1781.
Om barnen Eric, Carl och Anna Cajsa får man ingenting veta.

Nyköpings Alla Helgona (D) AI:3 (1786-1796) Bild 117 / sid 94
I nästa husförhörslängd finns två Bodin nämligen:
Besökaren (oläsligt) Bodin med hustru Ingrid Granlund och son Lars Petter död 1795, sid 95
Pigan Anna Catharina Bodin född 1770, sid 88, 94 två ggr
____________________________________________________

Man får nog nöja sig med att Carl Bodins föräldrar var: 

Mässingsbruksarbetaren Peter Bodin född 1735 - död 45 år gammal av feber1780 
Nyköpings Alla Helgona (D) C:1 (1735-1781) Bild 1930 / sid 393 (dödboken)
och
Anna Carlsdotter Hällbom född 1736 - död 47 år gammal av vattusot år 1781
Nyköpings Alla Helgona (D) C:1 (1735-1781) Bild 1960 / sid 399 (dödboken)

Bosatta på en gård i 5:e kv. 6:e st. nr 144 i Alla Helgona församling, Nyköping

_______________________________________________________________________________

Men änkan Anna Hällbom lämnar också en bouppteckning efter sig och i den står att hon vid sin död hade barnen Eric 18 år, Carl 15 år och Anna Cajsa 11 år. Hon har fast egendom (vilket maken inte hade) och hur de bodde får man veta om man lyckas tyda texten om bostaden i 5:e Qvarteret och 6:te Stocken, tror jag det står. Hon verkar för övrigt ha varit lite mer välbärgad än maken.
Något märkligt är att det figurerar en Maria Carlsdotter i bouppteckningen.
Erich Bodin har undertecknat den.
Nyköpings rådhusrätt och magistrat (D) FIIa:8 (1781-1785) Bild 161 / sid 158

_________________________________________________________________________

Jag har även tittat på Eric Bodins bouppteckning. 
Nyköpings rådhusrätt och magistrat (D) FIIa:2 (1731-1740) Bild 66 / sid 64

Han dog alltså den 7/10 1732 och kan alltså inte ha varit far till Peter Bodin ovan. Kanske en farbror. Det finns ingen dödbok för det året så man kan inte ta reda på orsaken. Det finns heller ingen husförhörslängd före 1769 så man kan heller inte få veta något om honom där. Det enda vi har är alltså bouppteckningen. Hustrun hette Christina Norström. En dotter hette Maria Bodin, en son Erich 15 år (möjligen hustruns) och en son Johan Bodin. De är alla gånger släkt till Peter Bodin ovan men svårt att veta hur.

12 kommentarer:

  1. Tack! Jag tror det står nöddop där i notisen vid Carls födelse 1766.

    Undrar om denne Carl dog, och att de fick en ny son Carl 1767? Det var ju ganska vanligt på den tiden att nästa barn fick samma namn som det döda syskonet. Men det förklarar inte i så fall varför det står 1766 på honom senare i livet. Är det samma person? Vet vi det?

    Carl Fredrik Bodin (f. 1798) flyttade till Westanfors 1850.

    Jag funderar på en annan fråga. Undrar om denna släkt var valloner: mässingsbruksarbetare, plåtslagaregesäll och Carl Fredrik som arbetade vid olika bruk.

    Och vem var Stina Atherberg? Hon som var gift med Carl (f. 1767 /1766?)


    Vänlig hälsning
    Charlotte

    SvaraRadera
  2. Jag tror du har rätt, att det står nöddop, och att han i så fall var en liten skrutt när han föddes. Jag tror däremot inte att han dog. Hans namn skulle i så fall vara överstruket och en ny Carl vara född 1867. Så står det inte. I nästa hfl (1777-1781) är han fortfarande född 1766 så du kan vara säker på att han är rätt person. Någon av prästerna har skrivit fel och sedan har detta följt honom livet ut. Många var analfabeter på den tiden och visste inte ens själva när de var födda. Och om prästen skrev fel, skulle de verkligen våga opponera sig - eller ens se det? Jag tror inte det. Du har rätt förfader i Carl Bodin.

    Det är möjligt att Bodins var valloner. Ja till och med troligt. Jag ska kolla om jag har den senaste vallonskivan. Återkommer om det. Tills vidare kan du till exempel läsa här:
    http://www.vallon.se/discus/messages/11/224.html?1319064316

    Jag har inga spår efter Stina Atherberg. Såvitt jag vet har vi inget födelseår och då är det svårt att leta (om man inte själv är släkt och väldigt angelägen). Hon ska vara född i Hedemora. Du kan kanske få upp ett spännande spår? Det retar mig faktiskt. Namnet är intressant. Måste iväg...

    SvaraRadera
  3. Jag hittar faktiskt en Stina Atterberg genom ditt personsök på Svar nämligen:

    Namn Palm, Jan
    Yrke gruvarbetare
    Hemort Ingolsbacken
    Hemförsamling Norberg
    Årtal 1847
    Civilstånd gift
    Anhörigs namn Atterberg, Stina
    Anmärkning Avled feb. 1847.
    Arkiv Gamla Norbergs bergslags häradsrätt (SE/ULA/10314)
    Volym F II:18, nr 9
    Register Bouppteckningsregister - Västmanlands län
    Upprättad av Landsarkivet i Uppsala

    Det ÄR möjligt att det är hon. Men när gubben dör (det är ju hans bouppteckning) så ser man bara hans familj och då har de tre gemensamma döttrar. Din Stina blev ju änka efter Bodin när hon var väldigt ung så det kan ju vara samma...

    Jan Palms bouppteckning finns här:
    Gamla Norbergs bergslags häradsrätt (U) FII:18 (1847-1854) Bild 120 / sid 9

    SvaraRadera
  4. Eftersom Jan Palm hade dött i februari 1847 var det ju lätt att ta fram hans dödsnotis.
    Norberg (U) FI:4 (1819-1851) Bild 315 / sid 310
    Av den framgår att han hade varit gift tidigare (1823) med en Lisa Persdotter och andra gången 1836 med Stina Atterberg från Hedemora. Han hade i första giftet en son och i andra giftet tre döttrar varav den äldsta var född 1833 före äktenskapet.

    Det visar sig av husförhörslängden att denna Stina Atterberg från Hedermora är född 4/10 1805 och alltså inte kan vara identisk med Charlottes anmoder. Men hon skulle i alla fall kunna leda oss till familjen Atterberg i Hedemora, tänker jag.
    Norberg (U) AI:12b (1840-1849) Bild 267 / sid 263

    Det finns ingen Stina född detta datum däremot två dagar tidigare den 2/10 1805. Hon är dotter till Göras Anders Ersson och hustrun Margareta Ersdotter från Westerby.

    I husförhörslängden står det så här:
    Hedemora (W) AI:12a (1800-1811) Bild 185 / sid 180

    Göras Enkan Cherstin Carlsdotter född 1723 - död 25/5 1803
    moder till
    Son:
    Eric Andersson född 1751 i Westerby, Hedemora - död 13/11 1807
    Hans hustru: Stina Larsdotter född 1755 i Björkhyttan
    Dtr Christina född 5/11 1778 i Westerby, Hedemora (Gift till 1803 i Norrby)
    Son Anders född 31/1 1782 i Westerby, Hedemora
    Dtr Anna född 11/9 1784 i Westerby, Hedemora (Gift till Mälby 1809 No 14)
    Son Eric född 4/2 1788 i Westerby, Hedemora (Norrby)
    Son Johan född 8/9 1790 i Westerby, Hedemora - död 23/4 1806
    Son Lars född 30/10 1792 i Westerby, Hedemora (Laggarbo Mälby)

    Son Anders Ersson född 31/1 1782 (se ovan) Gift 1805
    Hustru Margareta Ersdotter född 11/6 1773 i Westerby, Hedemora
    Dtr Stina född 2/10 1805 i Westerby, Hedemora
    Son Eric född 23/11 1806 i Westerby, Hedemora - död 6/1 1807
    Dtr Anna född 31/10 1807 i Westerby, Hedemora - död 27/1 1808
    Dtr Anna född 9/12 1808 i Westerby, Hedemora - död 21/1 1809

    Men inte skymten av någon Atterberg!

    Du får kläcka en ny god idé Charlotte!

    SvaraRadera
  5. Jag har försökt att leta men inte hittat så mycket. Kanske har Stina Atterberg någon koppling till denna familj: https://www.geni.com/people/Anders-Atterberg/6000000023376698169

    Jag har inte hittat något samband men jag tänker att kanske hade Anders Atterberg någon bror eller syster som kan vara förälder till min Stina Atterberg.

    Ett annat spår är Hedemorafamiljen du beskriver ovan. Skulle "Dtr Christina född 5/11 1778 i Westerby, Hedemora (Gift till 1803 i Norrby" kunna vara min Stina Atterberg?


    Vänlig hälsning
    Charlotte

    SvaraRadera
  6. Hej
    Jag har hittat Stina Atterberg (född 1771) ursprungsfamilj. Hon är moster till den Stina Atterberg född 1805 som nämns ovan och det är egentligen henne jag är intresserad av. Familjen finns i Ingvallsbenning i Hedemora.
    Hedemora (W) AI:11c (1790-1800) Bild 126 / sid 120

    Se även https://www.wikitree.com/wiki/Atterberg-6

    Vänliga hälsningar /Britt-Marie Sohlström

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Britt-Marie!
      Jag var tvungen att försöka dra mig till minnes familjen Bodin för att kunna hänga med i svängarna. Och jag är imponerad. På din sida hos Wikitree ger du Charlotte hela lösningen på det forna mysteriet. Och lite till...

      Mjölnaren Lars Atterberg född 1743 i Grythyttan - död 19/3 1795 i Hedemora
      gift 1769 med
      Catharina Dahl född 1738 i Stjärnsund, Husby - död 16/5 1817 i Ingvallsbenning, Hedemora

      Barn:
      1. Christina Atterberg = Stina Atterberg född 14/4 1771
      2. Catarina Atterberg


      Dottern Christina "Stina" Atterberg född 14/4 1771
      Gift 10/11 1793 med Carl Bodin född 22/10 1767 i Nyköping

      Fantastiskt!
      Här har du allt och mer därtill Charlotte! https://www.wikitree.com/wiki/Atterberg-6

      Och Stina Atterberg född 4/12 1805 är alltså en systerdotter till Stina Atterberg född 14/4 1771

      Men det var väl kul Charlotte!
      Vilken present!
      Grattis!

      Och tack än en gång Britt-Marie Sohlström!


      Radera
  7. Det kommer ju bättre och bättre databaser också. I BiS hittar jag Stina Atterberg född 1805 (Grufarbetare Jan Palms änka, se ovan):

    Västerfärnebo (U) AI:24 (1835-1844) Bild 62 / sid 55
    Västerfärnebo (U) AI:28 (1845-1854) Bild 161 / sid 154 (änka 1847 efter Jan Palm)
    Västerfärnebo (U) AI:28 (1845-1854) Bild 128 / sid 121 (utfattig)
    Västerfärnebo (U) AI:32 (1855-1864) Bild 146 / sid 139 (fattig änka)
    Norberg (U) AI:14a (1856-1861) Bild 293 / sid 283 där hon dog 15/1 1858 (grufarb Jan Palms änka. 2:a gånger absolverad (fått syndernas förlåtelse) för lägersmål

    SvaraRadera
  8. Jag hade nästan gett upp att hitta Catarina Atterbergs ursprung när jag hittade dokumentaionen från ert sökande och att namnet förekom i Säter. Det gav mig energi att leta lite mer. Bra med angrepo från flera håll på etg problem.

    SvaraRadera
  9. Christina Atterberg verkar vara född den 14 juli 1771, i Hedemora, Ingvallsbenning

    Födelse och dopboken 1744-1775: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0012971_00228#?c=&m=&s=&cv=227&xywh=3044%2C2009%2C2366%2C1554

    Husförhörslängden 1759-1776: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0012906_00301#?c=&m=&s=&cv=300&xywh=553%2C1629%2C2545%2C1413

    Husförhörslängden 1790-1800: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0012910_00135#?c=&m=&s=&cv=134&xywh=463%2C373%2C2545%2C1413

    SvaraRadera
  10. Stina Atterberg föddes i juli 1771 i Ingvallsbenning, Hedemora. Och dog 27 november 1830, i Säter, staden.

    SvaraRadera