måndag 5 mars 2012

När man kör fast...

Hej igen.
Jag har skrivit en fråga till i ditt inlägg som du skrev om min August Enoch och hans ogifta mor men kompletterar med ett mail eftersom jag gjort vissa framsteg sedan jag skrev frågan.
Jag har en lång rad ogifta kvinnor som generation efter generation fött oäkta barn. Jag trodde inte det skulle vara möjligt att hitta dem men jag har lyckats över förväntan, det krävdes lite extra bläddrande i kyrkböckerna bara.
Mitt stora bekymmer i den här raden av ogifta mödrar är pigan Maja Cajsa Andersdotter Rask som jag följt bakåt. Hon uppges på flera ställen vara född i maj 1833 i Vadstena. Jag hittar henne inte i Föddaboken i Vadstena det året och inte heller 1834 eller 1835 som jag också bläddrade igenom. (Ska gå vidare och leta åren innan också) Hon är en orolig själ, hon flyttar i princip varje år, hamnar "på socknen" med sin lilla oäkta dotter som är min ana. Möjligen föder hon ett eller 2 barn till men efter giftemålet med Daniel MagnusMånsson 1860 går de upp i rök igen.
Nu har jag iaf äntligen hittat en Hfl med en extra notering om denna tös. Den är svårtydd och jag skulle behöva hjälp med den saken. Har du möjlighet att hjälpa mig?
Den finns i GID 289.15.47200, Hfl Gammalkil 1845-1850 sid 25.
Jag försökte lägga in bilden här men lyckades inte med det.
Vore mycket tacksam för hjälp med tydningen! Jag tror den är avgörande för att komma vidare med Maja Cajsa Andersdotter Rask! Jag tycker så synd om flickstackarn som går bygden kring under tuffa omständigheter och som aldrig kan slå sig till ro av någon anledning. Man får vara tacksam att hon inte fick en hel skara barn.
Med vänlig hälsning
My

Och så här lyder Mys kommentar under förra inlägget om hennes släkt:
Lite apropå ditt senaste inlägg om ensamma mödrar:
Nu har jag startat upp lite mer och börjat bläddra i arkiven. Det går framåt men nu har jag hittat en hel räcka med ogifta mödrar flera generationer bakåt med sina oäkta barn och en av dem är det något skumt med.
Hon heter Maja Cajsa Andersdotter Rask och finns i Viby, Östergötland på Ubbarps ägor år1856 då hon föder sin dotter Johanna den 27/12. Vittnen är en torpare och en änka i fattigstugan från Östra Tollstad samt en piga i Viby prästgård.
I husförhörslängden 1845-1859 finns hon under Ubbarp och nämns som Anna Cajsa Andersdotter Rask men har troligen bara fått fel namn där, hon står som Maja Cajsa överallt annars. I husförshörslängden får man veta att hon är född i Vadstena 1833 i maj men utan datum. Man undrar om hon inte kände till sitt födelsedatum?
Hon står som inflyttad 1856 från något oläsligt ställe och som bortflyttad till socknen med sin då 2-åriga dotter Johanna.
I samma hfl GID 407.6.74000 står hon med sin lilla dotter under Socknen, försvarslösa personer. Fortfarande född i Vadstena i maj 1833.
I hfl 1859-1868 finns hon kvar under Socknens försvarslösa personer men med tillägget att hon flyttat tillbaka till Ubbarps ägor 1860.
Där hittar man henne tillsammans med drängen Daniel Magnus Månsson som hon gifte sig med 27/10 1860 och de bor nu i Backstugan under Ubbarps boställe. Dottern står som fosterdotter till Daniel och som jag kan tyda så har de fått en dotter till, Eleonora, men det är lite oklart. Ytterligare ett barn, Anna Lisa, står med men det ser lite märkligt ut, det ser ut som hon är struken men ingen kommentar.
Absolution har paret fått 4/12 för att de brutit mot 6 budet, men vilket år det rör sig om ser jag inte. De gifte sig ju 1860 i oktober.
Jag tyder det som att Daniel Magnus och kanske hela familjen flyttar till Motala 1859 men där finns de inte som inflyttade. Rubrikerna på sidan är inte med på bilden men kollar jag på andra sidor som är bättre fotograferade så ser det ut som det gäller utflyttning.
Så frågan är vart de tagit vägen, de finns inte i Backstugan vid nästa husförhör.
När jag kollar i Vadstenas födelsebok för aktuellt år finns ingen Maja Kajsa eller Anna Cajsa född 1833. Jag har ännu inte kollat om året kan vara fel men får väl bläddra i födelseboken.
Jag hittar heller ingen Anders Rask i Vadstena i Soldatregistret född vid lämplig tid.
Alltså: Jag vet inte varifrån denna Maja Cajsa kom eller vart hon tog vägen.
Det jag vet är att hon levde ett liv i fattigdom och elände under flera år med sin lilla dotter och hon sedan gifte sig med en dräng som också fanns i socknen och bodde en kort tid med honom i Backstugan.
I hfl 1859-1868 står hon som inflyttad från Östra Tollstad och ska ha kommit därifrån år 1852 men finns inte under utflyttade därifrån det året.
Den här tjejen är ett mysterium för mig. Jag blir inte klok på varifrån hon kom eller vart hon tog vägen!
Har du några tips och ideer? Vad gör man vid sådan här lägen?
/My
Hej återigen!
Noteringen jag nämner i förra mailet tyder jag själv till "cholera barn" och att hon lämnat Ånnebo Westergård 1848 men återkommer 1849 "för sjukdom". Det står dock flera ord om henne jag inte kan tyda.
Jag hittade ytterligare en notering om henne i Hfl 1840-1845 för Gammelkil AI:12 på samma gård GID 289.13.16000.
Där står ännu en svårläst men avgörande notering. Den kan möjligen nämna barnets morfar och att det är han som betalar för "uppfostringshjälp" för barnet. Jag är osäker på texten men kanske det är namn på hennes morfar i Vadstena som nämns?
Jag hittar henne inte som inflyttad i längden före 1848
Vore oerhört tacksam för tydninghjälp!
Mvh/
My


Hej My,
Jag har inte tid att hjälpa dig med forskningen just nu men ett par saker har jag tittat på, närmligen anteckningarna på sid
GID 289.15.47200, Hfl Gammalkil 1845-1850 sid 25 och
Hfl 1840-1845 för Gammelkil AI:12  GID 289.13.16000.
Sådana anteckningar är alltid knepiga att tyda så jag tog i dag ett abonnemang på kyrkoböckerna hos Arkiv Digital för att kunna jämföra med Genline (som har GID nummer) och Riksarkivets SVAR som jag har sedan tidigare. Här ser du resultatet. Jag börjar med den förstnämnda anteckningen:


Så här ser anteckningen ut hos Genline. Bilden kan dock göras ljusare.


Så här ser anteckningen ut hos SVAR och

Så här ser den ut hos Arkiv Digital. Detta är den klart bästa bilden.
Jag är dålig på sånt här men man får ta ett ord i taget. Jag gissar:
Cholera Barn från Wadstena, der Barnet är skrivet, ... ...
(samma två ord som i nedanstående kommentar) bet årligen.
Återkommer för sjuklighet tillbaka på hösten 49.
Datumet överst till höger är 49 15/11

Anteckning nummer två ser ut så här på Genline:


Och så här på Arkiv Digital (jag brydde mig inte om att leta upp den hos Svar:

Ob... Lars i Lund, Barnets morfar, hemtog henne från Wadstena, der hon är skrifven,
och de ... uppfostringshjelp årligen betalas med lösen för  ... ....
Jag tycker att det första ordet ser ut som Obs. Kanske betyder det Observatör men det är bara en vild gissning. De tkanske också står Obl och betyder obemedlad.
De två orden som kommer igen i båda anteckningarna och som jag inte kan läsa:
Jag tycker första ordet innehåller minst en siffra och att andra ordet är råg.
Kan det vara så att uppfostringshjälpen var typ 1 tunna råg?
Ja, jag vet faktiskt inte.
Det här var i alla fall ett ypperligt tillfälle att jämföra kvaliteten hos de tre aktörerna som tillhandahåller kyrkoböcker. Spontant måste jag säga att AD verkar vara bäst, lättsökt och tydligt. Men det finns andra parametrar också. Utbudet är ett sådant. Det finns risk för att de helt enkelt kompletterar varandra.


Läshjälpen
Vad gäller svårigheten att ryda gamla handstilar så finns den så kallade
Läshjälpen hos Släktforskarnas hus


Släktakuten
Ring telefon 0939-200 00 25 och du får hjälp på direkten.
Samtalet kostar 9,90 per minut
Man kan också få support visa e-post forska@slaktakuten.se
Tjänsten kostar 100 kr per påbörjad kvart vilket är gängse taxa.

Anbytarforum
Ett annat hett tips är underbara Anbytarforum som du hittar på
Nättidningen Rötter hos Sveriges Släktforskarförbund.  
Du hittar Anbytarforum i vänsterspalten. Där kan du ställa frågor gratis sockenvis.
Där sitter underbara människor och svarar.
Man får nästan alltid svar.  


PS.
Föräldrar verkar vara: Torparen Anders Samuelsson och hustrun Ingrid Larsdotter men det visste du kanske.

Hmm..
Jag blev lite osäker här men det är nog korrekt. Det står alltså i sidoanteckningen att morfar Lars i Lund har hämtat hem Maja Cajsa från Vadstena där hon av någon anledning var skriven.
Det finns alltså ett biologiskt band till Lars i Lund. 

Maja Cajsa är alltså barn till någon av hans döttrar. Hon bor dock hos Anders Samuelsson och Ingrid Larsdotter (vars far alltså hette Lars) som skulle kunna vara hennes föräldrar. De har åtminstone barnen: Maja Stina f 1836 och Johanna f 1838.

Går man till husförhörslängdens register och söker efter bostället Lund så blir man hänvisad till sidan 25 och det är just den sidan som familjen står antecknad på. Alltså är vi redan i Lund under Ånnebo Westergård i Gammelkil. Vi ska då alltså söka en Lars i Lund och en sådan står alldeles över Anders och Inger vilket tyder på att han är hennes far. För att belägga det får man sedan gå bakåt mot hennes barndom och kontrollera saken.

Maja Cajsa skulle alltså kunna vara dotter till Ingrid Larsdotter f 19/9 1808 i Gammelkil och hennes man Anders Samuelsson  f 26/9 1807 i Nykil som bor tillsammans med hennes föräldrar:
Lars Nilsson (Lars i Lund) född 15/4 1763 i W Eneby och Stina Månsdotter född 6/9 1764 i Kisa. De gifte sig 1789 och flyttade 1795 till Gammelkil. Stina är nästan blind redan i hfl 1812-1820. De har en son Jonas Larsson född 8/12 1811 som i hfl kallas sinnessvag (svagt förnuft och talförmåga). Makarna flyttade till fattighuset i Gammelkil 1844. De har åtminstone barnen:
Maja f 1796, Anders f 1802, Stina f 1804, Ingrid f 1808 och Jonas f 1811.
(Detta har visat sig vara icke med sanningen överensstämande - se kommentarerna)
Men Maja Cajsa skulle också kunna vara barn till en annan av Lars döttrar (Maja f 1796 eller Stina f 1804), en som möjligen var gift med en soldat vid namn Rask. Ja, här finns många möjligheter. Det enda vi faktiskt vet är att Lars i Lund är hennes morfar.
Lars i Lund måste i alla händelser ha varit en fin man eftersom han hämtade hem den kolerasjuka flickan. Frågan är varför hon var skriven i Vadstena och varför hon bar soldatnamnet Rask.
Var hon bortadopterad? Var hon piga någonstans? Var hon kanske knuten till klostret där? Passade hon plötsligt inte in (som sjuk) utan blev utslängd? Varför ställde någon upp med något (oklart vad) till hennes försörjning? Märkligt. Och spännande minst sagt!
Återkom gärna och berätta, My. Och håll koll här. Jag kanske kommer på nåt. Man vet aldrig.

Jag hittar förresten Daniel Magnus Månsson i folkräkningen 1880. Han är änkling då och bor ensam på Fattighuset i Viby tillsammans med nioårige sonen Carl Axel f. 1871 i Viby (Östergötlands län, Östergötland)

Post 1880-5-121-1059
Månsson, Daniel Magnus
Änkling
f. 1828 i Rappestad (Östergötlands län, Östergötland)
Änkling, far i familjen
Fattighuset
Viby (Östergötlands län, Östergötland)
Registrerad födelseort: Rappestad Östergötlands län
I folkräkningen 1890 bor Daniel Magnus Månsson utan sin son på Fattighuset och i folkräkningen 1900 finns han inte alls. Då har han förmodligen gått ur tiden.
Ha det så gott och lycka till med forskningen!
Du hittar familjen i hfl på Genline på följande Gidnummer:
Gammelkil AI:6 sid 35, 289.6.18900
Gammelkil AI:7 sid 14, 289.7.38300
Gammelkil AI:8 sid 14, 289.8.53400
Gammelkil AI:10, sid 27 289.10.82300

Obs! Röd text i inlägget är ytterst tveksam. Håll koll bland kommentarerna och se vad My kommer fram till med sin forskning.

23 kommentarer:

  1. Stort tack för din hjälp! Nej jag visste inte vilka hennes föräldrar var men nu kan jag gå vidare med denna tös som blev föräldralös efter kolerans härjningar och som fick ett väldigt tufft liv som jag tolkar det. Hon verkar rotlös helt enkelt.

    Den här nya hobbyn tar hur mycket tid som helst, jag får ingenting gjort längre! Jag drömmer om släkforskning på nätterna också! Det är så vansinnigt spännande och att grotta och gräva roar och passar mig så bra.
    Att lägga det åt sidan en stund när det proppat till sig är bra har jag sett. Nästa gång kommer jag in med lite nyare ögon och ser sådant jag inte sett förut eller får idéer om var och hur jag ska söka.

    Men för en nybörjare är detta en djungel! En massa olika släktforskningprogram, olika arkiv, olika system som man ska välja. Jag skaffade Genline först men laddade ner AD också nu när jag såg att det funkade med Mac också. SVAR funkar däremot inte särskilt bra med Mac, man ser inte alla bilder. Jag kollade dock upp folkräkningarna där och de gav mig en mycket bra start.

    Tusen tack för lånet av dina ögon, din tid och för din hjälp!
    De här stilarna är inte alltid lätta att tyda och förkortningarna inte heller alltid solklara. Förkortningen Cl som t ex fanns på August Enoks möjlige fader återfanns även på en annan dräng på Värmdö såg jag. Just den förkortningen ska jag nog slänga ut en fråga om på Anbytarforum.

    Jag jobbar vidare med mina anfäder och mödrar och tackar för din hjälp såhär i uppstarten!

    /My

    SvaraRadera
  2. Vänta lite.
    Jag vet inte riktigt vad jag gjort. Jag kollar. Det kanske är fel...

    SvaraRadera
  3. Saken är den att noteringen i Hfl att tösen är "cholera barn" har jag tolkat som att hennes föräldrar dog i koleran som härjade 1834 i Vadstena. Jag tänker sedan vidare att hon hämtats av sin morfar hem till hans torp och att morfadern fått "uppfostringshjälp" i form av det även jag tolkar som en tunna råg/per år.

    Hemma på torpet Lund fanns tidigare flera döttrar, Maja, Cajsa och Stina, som flyttat hemifrån utan att någon anteckning gjorts om vart eller när. Men kvar på torpet är de iaf inte när Maja Cajsa Rask plötsligt dyker upp i Hfl 1840-1845, runt 10 år gammal.
    Det står inget "dtr" eller D framför Maja Cajsas namn heller som det gör med de andra barnen.

    Min hypotes som jag jobbar efter är alltså:
    att hennes mamma var en av de 3 utflugna döttrarna till Lars i Lund
    att denna dotter och senare Maja Cajsas mamma gift sig med någon Anders Rask (men som jag f ö inte heller hittar någon i Vadstena varken död eller levande iaf inte 1834)
    att båda Maja Cajsas föräldrar dog i koleran, gissningsvis 1834 men kanske senare (ej kollat ännu)
    att flickan hämtades hem till torpet Lund av sin morfar och bodde där med sin morfar, mormor och moster Ingrid (som fö har fått en notering om att hon "förstår ringa" i Hfl 1832-1839)
    att Vadstena blev så glada att slippa ta hand om den föräldralösa flickan Maja Cajsa efter föräldrarnas död att de ger morfar en tunna råg om året för det besväret

    Jag ska lägga lite krut på att försöka hitta och följa de 3 utflyttade döttrarna men det kommer att ta ett tag. Prästen i Gammalkil var slarvig med viktiga uppgifter men fällde tydligen gärna omdömen om folks förstånd.

    Det här är rasande kul men tar mycket tid!

    /My

    SvaraRadera
  4. Så My, nu tror jag att jag har rett ut det hela.
    Trivsam forskning!

    Och du, jag tycker du är jätteduktig.
    När du får fram vad till exempel Cl betyder kan du väl dela med dig av det här i bloggen så bygger vi upp en liten bank här.

    Folkräkningarna har du hur mycket nytta av som helst. Köp skivorna. Du kommer inte att ångra dig.

    Hej svejs!
    Monica

    SvaraRadera
  5. Många tack för att du tagit dig tid!
    Jag fortsätter nysta i Maja Cajsas liv och leverne och hoppas hitta skälet till att hon plötsligt dök upp i hfl och hur det ligger till med hennes födelse i Vadstena. Mycket spännande alltihop! Hon är den första i en serie på 4 generationer kvinnor i rakt nedstigande led till mig och som fött oäkta barn och där jag tyvärr inte har något större hopp om att hitta fäderna. Men vi får väl se hur det går.
    Just nu plöjer jag utflyttningslängderna från Gammalkil för att se om jag hittar de utflyttade systrarna och om någon av dem till slut landade i Vadstena. Maja Cajsa borde vara dotter till någon av dem annars borde hon funnits med i hfl med sin mamma tidigare än 1840-1845 eftersom hon föddes 1833.
    Märkligt är också att det inte finns något datum för hennes födelse.

    Vad Cl betyder hoppas jag nu få svar på via Anbytarforum!

    /My

    SvaraRadera
  6. Jag tror din teori är riktig.

    Men jag förstår inte vem som skulle vara skyldig att ge uppfostringshjälp.
    Kanske Indelningsverket. Om pappan var soldat Anders Rask, menar jag.
    Fast nej, knappast. De ägnade sig inte åt välgörenhet.

    Centrala Soldatregistret är för övrigt inte komplett, som du kanske vet. Tvärtom. Det räcker inte att läsa där.

    Och man kan inte hänga upp sig på namnet Rask heller. En ung man kunde vara indelt soldat ett år eller två och sedan sadla om. Blev han då kallad Rask (ett namn som alla soldater i ett och samma torp tilldelades) så hände det ofta att namnet hängde med civilt också fast han kanske bara hetter Pettersson. Och om han gick tillbaka till sitt ursprungsnamn så kunde ett eller flera av hans barn (och till och med barnbarn) plötsligt börja kalla sig Rask. Så det enda namn du har att gå på är Anders och det är ju lika med ingenting faktisk. Men har du tur så hittar du Rask. Jag ser att husförhörslängderna ser bra ut och har ovanligt fina namnlistor. Pröva dem.

    Och det här med koleraepidemin 1834.
    Maja Cajsa var ju född 1833 och hämtades hem av morfar tio år senare. Menar du att flickan skulle ha klarat sig själv som liten och föräldralös? Tja, kolla fattigstugorna om hon bodde där kanske. Själv tror jag att morfar hämtade hem henne just för att hon blev föräldralös. Då bör du leta efter en Rask och en Larsdotter i dödboken i Vadstena. Det kanske kan ge något.

    Det finns i vilket fall som helst många kyrkoböcker att gräva i där. Och de ser bra ut. Åtminstone på AD som jag börjar snöa in på.

    Det är svårt att följa döttrarna till Lars i Lund eftersom prästen inte skrev vart de tog vägen.
    Kolla utflyttningslängden i Vadstena och se om där står något om flickans utflyttning till Gammelkil. Det bör det göra. I så fall står det också var i Vadstena hon bodde. Sedan kan du gå tillbaka dit.

    Det är inte så märkligt att det inte står något datum för hennes födelse. Särskilt om hon kom inflyttandes till Gammelkil i hast. Hon visste förmodligen inte ens när hon var född och hann kanske inte få med sig något prästbetyg. Läsa kunde de antagligen inte heller. Det är ur det perspektivet vi ska se våra anförvanter.

    Hör av dig och berätta hur det går!
    Spännande!

    SvaraRadera
  7. Och här kommer svaret från Anbytarforum om Cl och årtal:
    "Det bör handla om den tidens värnplikt: 1 Classen Beväring (18)65 och 2 Classen (18)66"
    och
    "Redan 1812 infördes beväringsinrättningen (nationalbeväringen), som innebar en allmän värnplikt under fem år för alla vapenföra män från 21 till 25 års ålder.
    För övningarna indelades beväringarna i klasser, och som Camilla skrev är det detta som avses med anteckningarna."

    SvaraRadera
  8. Tack!
    Infört.
    Visst är de bra de där på Anbytarforum!
    Fantastiska.

    SvaraRadera
  9. Det är tur att Anbytarforum finns! Dem kommer jag säkert att be om hjälp fler gånger.

    Nu drar det ihop sig ska jag säga! jag har hittat en Maja Larsdotter och hennes son, båda döda i kolera 1834 i Vadstena. Denna Maja var gift med en Anders Rask men hade ett annat födelsedatum än dottern Maja hos Lars i Lund, det skiljde ett år mellan dem men båda var alltså födda i Gammalkil.

    Födelseuppgifterna kring Maja Cajsa var ju så diffusa och det kanske rådde fullständig kaos i samband med koleran och alla dödsfall, och nu tänker jag : TÄNK om Maja Cajsa blivit hemskickad till fel morfar! Det gjordes ju fel ibland.
    Nu försöker jag följa denna nya Maja Larsdotter och hennes man Anders Rask innan de hamnade i Vadstena där hon dog men de har försvunnit i en flytt 1831. Men jag räknar med att de ska komma till rätta igen och då kan jag få veta om de kanske fått en dotter 1833 också.
    Det är spännande på allvar nu! Det kan inte finnas såhär mycket tillfälligheter.

    SvaraRadera
  10. Nu har jag äntligen hittat rätt! Det var som jag trodde.
    Maja Larsdotter som var mamma till Maja Cajsa var dotter till en annan Lars i Gammalkil, nämligen Lars Andersson, och Maja Cajsa fick alltså fel morfar. Hela familjen Rask dog i kolera 1834-1835. Alla utom Maja Cajsa.
    Men vart hon tog vägen vet jag inte ännu. Kanske fattigvården.

    Men vilket elände! Tacka för att lilla Maja Cajsas uppgifter blev lite knapphändiga och felaktiga, hon föddes inte i Vadstena som man trott men det visste förstås inte de som tog hand om henne och inte heller visste de vilket datum hon var född.
    Men de visste att mamman hette Larsdotter och var född i Gammalkil och de hade hennes födelsedag och år så de borde kunnat hitta rätt Lars i Gammalkil.
    Svartrockarna gjorde ju inte alltid rätt och ibland gjorde de lite som de tyckte.

    Maja Cajsa fick ingen bra start i livet. Inte konstigt att hon blev rotlös och flyttade runt mycket. Skönt att ha hittat henne iaf. Förmödrar och förfäder kunde förstås aldrig tänka sig att vi skulle sitta här och leta efter dem och försöka följa deras liv 100-200 år senare. Man blir onekligen påverkad av att få veta vilka de var och hur de hade det.

    Uppfostringshjälp kunde man få om man fattig har jag läst. Ofta ensamstående mödrar men också andra fattiga personer. Den kunde utbetalas av Serafimerordensgillet och det kunde röra sig om liten slant och ibland en tunna råg.

    /My

    SvaraRadera
  11. Fantastiskt!
    Där ser man hur viktigt det är att dubbelkolla allting.
    Jag gjorde fel! Attans!
    Har du fått någon förklaring på varför hon bodde hos Samuelssons?
    Var Inger Larsdotter hennes moster eller var hon inte det?
    Spännande!
    Jag markerar felaktigheterna med rött nu.

    SvaraRadera
  12. Nej för tusan, Inger Larsdotter var inte hennes moster! De var över huvud taget inte släkt! Maja Cajsa blev överlämnad till fel morfar Lars i Gammalkil!

    SvaraRadera
  13. Det där låter inte särskilt trovärdigt.
    Varför skulle fel morfar ta emot ett kolerabarn?
    Här ligger minst en hund begravd.

    SvaraRadera
  14. Därför att Lars i Lund hade en dotter vid namn Maja som var i princip jämngammal med Maja Cajsas mamma Maja.

    När Maja Cajsa hämtades hem från Vadstena fanns inte hennes riktige morfar kvar i Gammalkil, iaf inte på samma ställe som tidigare och jag har ännu inte hittat vart han och hans familj tog vägen. Jag har heller inte kollat upp om prästen bytts ut under de ca 10 år som gått sedan båda Majorna föddes och tills Maja Cajsa kom till Gammalkil men det är väl inte helt otroligt.
    Maja kom ju dessutom tillbaka med ofullständiga och felaktiga födelseuppgifter, man visste med andra ord inte mer om hennes födelse än hennes namn och vilket år hon var född medan födelseplatsen var felaktig och datumet okänt. Dessa fel uppstod troligen då hon omhändertogs i samband med att hon blivit föräldralös 1835. Jag har slängt ut en förfrågan på Anbytarforum om möjligheter att se vart i Vadstena hon fördes vid den tiden för att kanske få någon klarhet i hur det blev som det blev.

    Jag tycker det låter mycket trovärdigt med den tidens mått mätt. Lars i Lund trodde förstås på prästens uppgifter. Hans egen dotter Maja lämnade hemmet i 16-årsåldern men jag har inte hittat henne ännu som utflyttad eller någon annan notering om vart hon tog vägen och jag har verkligen letat eftersom jag utgick från att hon eller någon av hennes 2 yngre systrar var mor till Maja Cajsa.
    Fel begicks som sagt och prästerskapet hade mycket stor makt och deras ord var i princip lag, särskilt för fattigt och outbildat folk. Möjligheterna för vanligt fattigt folk att kolla upp fakta fanns inte.
    Dessutom fick Lars i Lund uppfostringshjälp för tösen vilket var en fördel förstås. Uppfostringshjälp ansöktes om via prästen och utgick fram tills barnet var 14 år och det var precis vid tidpunkten för uppfostringshjälpens upphörande som man lät Maja Cajsa flytta till Ö Tollstad för att tjäna som piga men då hon återkom pga sjuklighet.
    Man var fattiga på torpet Lund. Man hade redan fått uppfostringshjälp för en av Ingrid Larsdotters döttrar.
    Jag är naturligtvis inte klar ännu men större skandaler och felaktigheter än såhär begicks förr så jag håller det verkligen inte för otroligt! Men det kommer nog att visa sig.

    SvaraRadera
  15. Hej My,
    Spännande.
    Jag tvivlar - verkligen - men avvaktar eventuellt besked från Anbytarforum.
    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
  16. Fakta är hur som helst att Maja Cajsas födelse finns dokumenterad med datum och med föräldrar. Dessa föräldrar har ingen anknytning till Lars i Lund.

    Ha en bra kväll du också!

    SvaraRadera
  17. Ja, det är det viktigaste.
    Undrar varför hon bodde hos de andra?
    Släktband? Fosterföräldrar? Det kanske var de som fick tunnan med råg?
    Hoppas du får svar från anbytarforum.

    SvaraRadera
  18. Det här är riktigt spännande!

    I den här frågan har jag fått svar från Anbytarforum. En vänlig själ gjorde det jag änu inte gjort, dvs följt Maja Cajsas mamma Maja Larsdotter bakåt i tiden.
    Det fanns 2 Major Larsdotter från Gammalkil födda med ett års mellanrum i olika familjer, en i Småråstugan och en i Lund.
    Båda dessa Major har fått fel födelsedata! Så Maja Cajsas mamma Maja fick den andra Majans födelseuppgifter! Maja Cajsas mamma VAR född i Lund och det VAR hennes morfar! Väldigt skänt att få veta, jag har oroat mig så för den lilla föräldralösa tösen. Så nu är allt under kontroll.
    Jag läste på lite om uppfostringshjälp och den kunde tydligen betalas ut av Serafimerordensgillet i vissa fall. Ska kolla mera framöver.

    En annan MYCKET INTRESSANT uppgift som jag hittade var att min anfader August Enok som föddes på Värmdö var att när August Enoks mamma Christina Mathilda kom till Kopparmor 1864 så jobbade August Wilhelm Moback på samma gård!
    Så nu tror jag absolut att han är pappan! Vad tror du?
    Skulle det vara han är det väldigt lättforskat, hans släkt finns redovisad på Anbytarforum av andra som forskat på den. Ursprungligen från Tyskland på 1600-talet.
    Har skickat en förfrågan till landsarkivet i Uppsala om de har några uppgifter i någon dokumetation jag inte kommer åt om ev pengar han betalat eller så. Hallsbergs kommun hade inga arkiv så lång tid tillbaka så det blir Landsarkivet.

    /My

    SvaraRadera
  19. Jag har följt Maja Cajsa från vaggan till graven och hon hade ett kort och ganska hårt liv.
    Hon föddes den 4/2 1833 som nummer 4 i en syskonskara vars föräldrar var Anders Rask och Maja Larsdotter. Samma år i november då Maja Cajsa 9 månader gammal flyttade familjen till Vadstena.
    Året därpå, 1834, bröt den stora koleraepidemin ut och under loppet av några dagar i september hade alla Maja Cajsas 3 äldre syskon och hennes mamma Maja dött. Kvar fanns Maja Cajsa och hennes pappa men inte länge till. 9 månader efter att mamman och syskonen gått bort dog fadern i bröstfeber och Maja Cajsa var helt ensam kvar i Vadstena.

    Man skickade då hem henne till hennes morfar, mormor och mostrar i stugan i Lund. Där bodde totalt 11 personer och att det var fattigt behöver man väl inte tvivla på. När Maja Cajsa var 15 skulle hon iväg och tjäna piga men fick återvända hem igen pga sjuklighet, men vid 18 års ålder gav hon sig iväg för gott.

    Det går inte så bra för Maja Cajsa, efter 2 års tjänst som piga skrivs hon på socknen under 1 år. Därefter har hon tjänst under 2 år men blir år 1856 återigen skriven på socknen, då tillsammans med sin oäkta dotter Johanna.
    De följande 2 åren står hon skriven på socknen och träffar under den tiden drängen Daniel Magnus Månsson som hon gifter sig med. Efter giftemålet 1860 flyttar de in i backstugan Hagstugan där de får 3 gemensamma barn varav 2 dör, den ena av bröstsjukdom 4 år gammal och den andra av difteri 1 år gammal.
    1869 flyttar familjen med de 3 kvarvarande barnen in till backstugan Sandgropen som inhyses och där föds deras sista barn år 1871, en liten son.
    Äldsta dottern flyttar hemifrån 1873.

    År 1875 dör Maja Cajsa 37 år gammal och efterlämnar sin man Daniel och 2 minderåriga barn. Samma dag som Maja Cajsa dör flyttar Daniel och barnen in på Fattigstugan där de 2 barnen blir kvar med sin pappa under några år innan de kommer vidare till andra ställen.
    Daniel bor kvar i Fattigstugan till sin död 1899.

    Lite beklämmande tycker jag att det är. Jag undrar också lite över tiden de tillbringat på socknen. Som jag förstår så kan det innebära väldigt olika saker och skulle i praktiken kunna innebära en fängelsevistelse. Man skulle alltså behöva ta en titt i fängelserullorna för den här tiden för att utesluta något sådant.

    /My

    SvaraRadera
  20. Har du fått någon förklaring till varför hon stod skriven hos Anders Samuelsson i Lund 1840-1845?
    Det ser ju inte ut som hon bara var piga där,

    SvaraRadera
  21. Det där med Moback eller Mobäck var ju kul. Det är en god teori att han är fadern. Särskilt som du inte har någon annan att välja på. Din anfader kan ha tagit namnet för att han helt enkelt bara gillade August Willhelm Moback men det kan också ha varit så att han ville markera ett släktskap. Varför inte bara tacka och ta emot? Det skulle nog jag göra.

    SvaraRadera
  22. Tack för rapporten förresten.
    Jättekul!

    SvaraRadera
  23. Maja Cajsas mamma hade fått fel födelsedata och av den anledningen trodde jag hon inte var släkt med folket i Lund. Men det var hon alltså, hennes födelsedata hade blivit förväxlade med den andra Maja i Gammalkil.
    Maja Cajsa bodde alltså hos Anders Samuelsson och hans fru som var hennes biologiska moster och hennes man. Så det var i sin ordning, det var Maja Larsdotters födelsedata som var i oordning.

    August Enok träffade aldrig August Wilhelm Moback så han kunde bilda sig någon uppfattning som vi vet. När Christina Mathilda var höggravid i slutet på 1865 åkte hon hem till Boo för att föda sitt barn. Vid samma tid flyttade August Wilhelm Moback till en annan gård så 1866 när Christina Mathilda kommer tillbaka efter att fött sitt barn finns han inte kvar på Kopparmora utan på granngården Lilla Stadsvall och därifrån flyttar han ju också.
    Man särade helt enkelt på paret.
    När Christina Mathilda kommer till Kopparmora 1864 bor redan Moback där. Han kom dit 1863 direkt hemifrån Lilla Mellösa. Christina Mathilda var 17 år när hon kom dit, Moback var 20. Han var den enda på gården i hennes egen ålder, alla andra var äldre eller yngre. Som dräng och piga på gården bodde de säkert i samma hus under det dryga år de jobbar tillsammans på Kopparmora. Så länge Moback fanns på granngården kan man väl ha sina tvivel om ett faderskap men nu då de bor tätt inpå varandra under dessa omständigheter och såpass lång tid så finns inte längre samma tvivel menar jag.
    Nu hoppas jag på att landsarkivet hittar någonting som kan styrka faderskapet, Moback kom från en familj där man hade råd att betala. August Enok själv berättade tyvärr aldrig vem hans pappa var. När han fick frågan svarade han att de fick fråga hans mamma. Möjligen kan finnas det andra släktingar som kan veta något tänker jag. Christina Mathilda har naturligtvis berättat för sin syster och flera vem fadern var. Systern var gift flera gånger i Stockholmstrakten och hade många barn, det vore väl fint om någon där kunde veta något. Eller i någon annan del av släkten kanske.
    Tills vidare utgår jag från att Moback är pappan tills motsatsen bevisas.

    SvaraRadera