torsdag 6 januari 2022

Morfar dog i Kanada. Men när och var?

Hej
Har börjat släktforska och det är superintressant. Kommer en del bakåt i de olika leden MEN där det finns levande ”individer” kvar där stupar jag.
 
Måste få ett tips om hur jag kan komma vidare:
Min Mammas Pappa drog till Kanada 1927. Mamma var då 4 år… Min mamma lever och är 98 men minns inget…..

Nåväl; Så här långt har jag kommit idag via nätet, utvandrarnas hus i Växjö och Riksarkivet. Samt dokument hemifrån.
 

Förtydligande (jag blev tvungen att skära bilden):

1927 Reser med SS Drottningholm från Göteborg den 13 Maj. Anländer Nova Scotia Halifax Kanada 
         den 21 Maj. Skriver in sig i Kanada som "lantarbetare", har själv betalat 3 klass resan. Uppger att 
         han har 255 SEK på fickan och skall besöka Georg Karlsson i Winnipeg. 
________________________________

Inresan till USA har jag fått bekräftad av Utvandrarnas hus och Äktenskapsskillnaden i ett dokument från min mamma. Den domen söker jag nu.
1945 nämns hans namn som (Avliden son) när hans mamma dör och bouppteckningen görs upp.
 
Men han måste således vara död mellan 1930 och 1945….
Kom aldrig tillbaka till Sverige.
 
Hur kan jag söka vidare. Min mamma tror han levde i Calgary eller Vancouver. Jag har sökt på gravar där men utan resultat.
Snälla hjälp mig vidare…
Vänligen
Håkan Gerdbo
Karl Gustaf Ragnar
Fredriksson


Ja du Håkan...
Det här är knepigt värre...
Du söker alltså din morfars dödsdatum i Kanada, om jag förstår dig rätt. Det vill säga: 

Ragnar Karl Gustav Fredriksson 
född 23/8 1895 i Örsjö
som ska ha varit järnvägstjänsteman i Nybro och som småningom försvann någonstans i Kanada. Vancouver, Seattle eller Calgary.

Han finns i flera släktutredningar hos My Heritage, bland annat din, gissar jag. Det är också här jag hittat bilden. 
På My Heritage skrivs han även som:
Karl Gustav Ragnar Fredriksson 

Hittills tycks ingen ha kunnat komma upp med ett dödsdatum. Med tanke på det som står i hans mammas bouppteckning så bör ju hon ha fått ett bud om hans död. Den sortens brev brukar man inte slänga. Kanske finns handlingar kvar att söka i?

Ancestry
Det enda vettiga jag kan tänka mig är ett abonnemang på Ancestry som har en särskild släktforskarsida för Kanada. Här finns röstlängder, minnesrunor, dödsrunor och Find-a-Grav-register mm. 

Det knepiga med Ancestry är att det är svårsökt och fullt av fel. Man vet ofta inte om man hittat rätt. Särskilt som man inte vet vad personerna kallade sig i det nya landet, hur namnen stavades eller om de blev inskrivna korrekt av tjänstemän som kanske inte förstod vad de sa. Här krävs ofta fantasi för att nå resultat. 

I en databas över minnesrunor, 1800-talet till nutid, för just Kanada hittar jag en tidningsnotis, en minnesruna över följande person (exakt stavning): 

Carl Rcgner Fredrikson 
Kön: Male (Man)
Dödsålder: 41
Födelsedatum cirka 1898
Bostadsort: Ogden
Dödsdatum: Abt 1939
Plats för dödsruna: Calgary, Alberta, Canada (Kanada)
Namn på tidning: Calgary Herald (publiceringsdatum 5 sep 1939)

Detta kan vara din morfar. 
Men för att få läsa notisen måste man betala. 
Det är säkert inte så dyrt och man får ett gratis 7-dagars provabonnemang men det är inte min sak. 
Du får själv ta dig en titt på sidan. 

Så här gjorde jag: 
Jag har alltså ett fullt abonnemang på Ancestry och med en googlesökning på "Släktforskning Kanada" kom jag direkt in på dessa sidor. 

Jag hittar dock ingen gravsten (58 Fredrikson)
Men här finns en lång rad databaser för födelse, vigsel och död i Kanada

Tidningen Släkthistoria
Hur forskar jag på Kanada? hittar du här
De tio bästa släktdatabaserna online för forskning i Kanada hittar du här. 
Kanadas Riksarkiv hittar du här.
Och det finns mycket mer att hitta.
Lycka till!
Hör gärna av dig och berätta hur det gick!


E-mail från Håkan Gerdbo 2022-01-07 kl 10.37

Hej
Läste ditt mail på mobilen i morse – oj vad glad jag blir och stort tack för ditt engagemang som verkligen satt mig på såret igen. Tänk vad dessa rader du skrev kan betyda. Och att det finns människor som du som kan ge oss en knuff….

Ska verkligen ta upp dina trådar och lova återkomma.

På MY Heritage är det nog mina eftersök som finns, där är jag nog rätt bra framme. Resten är helt nytt. MEN det du skrev om Calgary fick mig att reagera. När jag var hos min gamla mamma i julhelgen frågade jag om all dokumentation o bilder hon hade. Fick tag på en julhälsning som Ragnar skrivit (oklart vilket år) och med detta fanns ett kort med en text. Julhälsningen är svårläst MEN banne mig står det inte CALGARY VALLY längst ner????? Detta indikerar på att du är på rätt spår… Tänk att den texten stått där hela tiden och legat i en byrålåda……

Vet att det är personlig text men bifogar den ändå. Kanske kan du utläsa mer….

Första bilden är julhälsningen. Andra är kortet han bifogade, där han själv sitter längst ner till höger… känns igen från min bild som finns på My Heritage. Tredje bilden är texten på baksidan av kortet där jag kan utläsa att hans pappa (gubben) vill att han kommer hem…..

Enligt uppgifter jag fått bodde han inneboende.

Men nu kommer sedan nästa fråga: Vad gjorde han i Canada mellan 1927 och 1939? Oj va intressant detta är……

Egen teori (Saknar belägg): Han reste inom äktenskapet. 2 flickor hemma 1 och 4 år, samt en fru. Arbetade på Nybro Station. (stins, stationskarl), han skrev sig i kyrkböckerna som utflyttad till Kanada. Tror inte han avsåg återvända. Kan vara en kärleksrelation som drev bort honom? Eller ett brott? Tankarna löper fritt – men eftersom min mormor så effektivt skapat en tystnadskultur runt honom får mig att undra och bli ännu mer intresserad.

Till saken hör dessutom att jag – först när jag var 19 år, fick vetskap om att min riktige morfar hade rest till Kanada. Man mörkade för mig och jag trodde att min mormors man (Karl-Alfred Blomqvist) var min morfar….. Men så var tiderna då. Så därför finns ingen dokumentation kvar…. Min mamma hävdar bara att hennes mor hade en massa brev men att hon inte sett dem……

 Så den aspekten i detta med släktforskningen är också ett tidsfönster som öppnas.

Hej igen!
Det finns, som du säkert vet, ingenting i husförhörslängderna (se nedan) som tyder på oegentligheter. Ragnars flytt nämns bara med "Kanada" och ett datum. 

För att se om han har varit i klameri med rättvisan kan man anlita vad som kallas "Polisunderrättelser". De finns hos Arkiv Digital men kräver ett abonnemang. De finns även på Facebook där den late (som jag) kan be om hjälp med en sökning. Sidan tycks emellertid vara ur funktion just nu. Jag får i varje fall inte upp den. 

Ragnar lämnade sin familj i början av maj 1927 när barnen var väldigt små. Skilsmässan kom 1930. Det var svårt att vara ensamstående mamma så jag gissar att barnavårdsnämnden kopplades in. Hör dig för med barnavårdsnämnden/motsvarande i de kommuner där din mamma bodde som barn. Där finns rimligtvis en "journal" om vart pappa hade tagit vägen och vad det innebar.  

Familjen
Karl Gustav Ragnar Fredriksson född 23/8 1895 i Örsjö
Gift 9/7 1922 med och 22/10 1930 frånskild från:
Astrid Almida Wiktoria Svensson född 20/2 1897 i Madesjö (sömmerska)
Barn:
  1. Iris Asta Marianne född 8/4 1923 i Örsjö
  2. Eivor Birgit Margareta född 19/1 1926 i Madesjö


E-mail den 24 januari 2022
Stort tack för din ovärderliga hjälp och att du delat med dig av dina kunskaper. Utan dig hade jag nog aldrig hittat min morfar.
Följde dina råd och tips och kommer nu att gå vidare med vad han gjorde de sista 12 åren av sitt liv (som ju blev rätt kort ändå, i det stora landet i väster.
Vänligen
Håkan Gerdbo

Åh, vad glad jag blir!
Det är som att hitta en guldskatt varje gång. 
Men som du ser dog han 44 år gammal på sjukhus efter en lång tids sjukdom.
Vad låter det som? Tbc? Cancer? Psykisk sjukdom?
Tyvärr finns ingen notering om familj, släkt och vänner varför det kan vara väldigt svårt att få upp ett spår. Kanske kan du få tag i sjukjournalen från lasarettet i Calgary...
Lycka till! Och berätta gärna hur det går...
Monica
Kyrkoböckerna (mannen)
Örsjö (H) AIIa:1 (1894-1899) Bild 3160 / sid 312 (hos föräldrarna)
Örsjö (H) AIIa:2 (1900-1910) Bild 3520 / sid 340 (hos föräldrarna)
Örsjö (H) AIIa:3 (1911-1924) Bild 3650 / sid 350 (hos föräldrarna, stationskarl, flytt t Kalmar 1920)
Örsjö (H) AIIa:3 (1911-1924) Bild 3540 / sid 339 (extra stationskarl, järmvägsman, gift, Örsjö No 1)
Örsjö (H) AIIa:4 (1925-1941) Bild 3410 / sid 329 )fde stationskarl, gift, 13/7 1925 till Madesjö)

Nybro (H) AIIa:2 (1924-1936) Bild 230 / sid 1892 (stationskarl, adr Björnen, infl 13/7 1925, frik)
Nybro (H) AIIa:3 (1924-1936) Bild 27 / sid 1939 (1:ste stationskarl, adr Bävern No 2, infl 3/11 26) 
                 Karl Gustav Ragnar är frikallad och flyttar 3/5 1927 till Kanada
Nybro (H) AIIa:4 (1924-1936) Bild 68 / sid 2230 (familjen flyttar 29/9 1927 till Siskan No 4 och 8)
Nybro (H) AIIa:4 (1924-1936) Bild 98 / sid 2260 (familjen flyttar 28/3 33 till kvarteret Svalan No 1-2)
                 Frånskilda hustrun omgift m telefonreparatör 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar