onsdag 26 juni 2019

Carl Adolf Johansson föddes oäkta och fick aldrig veta vem som var hans far...

Yvonne undrar följande om sin far Carl Adolf Johansson född 19/2 1905 i Rödeby, Danmark, i flera kommentarer under ett inlägg från 2014 "Om Per Boman och Stina Johansdotter från Björna i Västernorrland" som jag först inte sett och sedan inte förstått då jag sökt i Röde, Sverige. Fel land alltså.
(Yvonne skriver av någon anledning ofta Å där det ska vara A vilket förvillar.)

  • Min far Carl Å Johansson, f 19/2 1905 i Rödeby, DK uä fick aldrig veta sin fars namn. Min farmor Sofia Karlsson umgicks med Boman, till hon gifte sig vid 47 års ålder i Osby. Här funderat på var kom Johansson ifrån. Möjligen Johansson-BOMAN?
  • Min far Carl Å Johansson, född 1905, Rödby, DK fick aldrig veta sin fars namn. Min farmor Sofia Åkesson umgicks med Å Boman i Köpenhamn.Gifte sig vid 47 i Osby. Jag har foto o brev från Boman vars får hette Johansson-Boman.
  • Ja, har hittat brev och foto i min farmors album. Enl uppg är han född i Rödeby.Vet inte var jag ska leta. Farmor fotograferad i Maribo.
  • Ja. Jag har brev och foto i farmors album.
  • Jag är på jakt efter min fars dopattest alt födelsebevis. Kan finnas i Maribos närhet ( foto) Han växte upp hos sin morföräldrar i Konga.Döptes i Södra Sandsjö kyrka.Där bör stå Sofia Carlsson, mor och Arvid Johansson, far
  • Arvid Johansson sedermera Boman som gifte sig 1907 med Karin Kämpe, och flyttade till Sydafrika. Återvände till Köpenhamn och umgicks där med min farmor Sofia Carlsson till hon vid 47 års ålder gifte sig och flyttade till Osby.
  • Skrev i tidigare kommentar som svar till monica: söker min fars dopattest alt födelsebevis. Kan finnas i närheten av Maribo (Rödby) Ev mor Sofia Carlsson, far, Arvid johansson. Dimridå. Kan vara Rödeby i Blekinge.Pappa växte upp hos sina morföräldrar i Konga. Skriver detta igen,då jag fick felmeddelande
  • Dimridå, eftersom farmor blev ogift mor 1905.Tiderna annorlunda.Fader okänd inget alternativ, frågan är, vad stod i kyrkböckerna, vid den tiden i Sverige.
  • Frågan gäller mitt ursprung. Fader okänd gäller inte för min farmor, som hette Sofia Carlsson när min far föddes. Enda ledtråd foto och tidn art och ett brev från Arvid Boman, född Johansson. Foto från Maribo.
  • Komplicerat. Forskat och sett att Arvid Boman besökte Rödeby i Blekinge pingsten 1904. Där fanns även Sofia Carlsson. Han 27, hon 25. Efter att Karin Kempe och Arvid gift sig, 2 1/2 år efter pappas födelse, flyttade de båda till Sydafrika. De återvände till Köpenhamn där de fick sin 3e son Där fanns farmor med i bilden. Enl brev och tjänstgöringsintyg.
  • Ja, det är samme Boman. Det kan stå Arvid Johansson som far till min far.Mor Sofia carlsson. Har alltid funderat över, var kommer Johansson ifrån. Kanske Johansson-Boman.Växte upp som Yvonne Johansson Stödjer mig på foton och tidn urklipp i farmors album

Jag vill säga först,
att jag utgår från att Sofia Carlsson verkligen var din farmor, Yvonne. Det framgår emellertid inte helt klart av husförhörslängderna och födelsenotisen finns inte i Sverige. Din far skrevs som oäkta son i morföräldrarnas hushåll helt enkelt men han skrivs tillsammans med Sofia vilket tyder på att hon var hans mor. Jag utgår alltså från det.

Jag undrar också vad du grundar ditt påstående om att Arvid Boman skulle ha hetat Johansson. Någon sådan uppgift har jag inte sett i kyrkoböckerna. Han borde snarare ha hetat Persson efter sin far Per Johansson Boman. Och att fadern hette Per Johansson Boman berodde enbart på att hans far i sin tur hette Johan Olof Pehrsson vilket inte har något med Arvid Boman att göra. Din teori håller alltså inte - såvida du inte har annan information i de klipp och brev du nämner.
Jag hittar din farmor Ingrid Sofia Carlsson född 4/7 1880 i hennes föräldrahem i Konga, Södra Sandsjö, dit hon tar sin tillflykt som ensamstående ogift mor till oäkte sonen Carl Adolf född 19/2 1905. Gossen är född i Rödby, Laa-Land, Danmark.

Hushållet såg ut så här:

Södra Sandsjö (G) AIIa:3 (1906-1916) Bild 505 / sid 495
Sammanfattning av familjen från tre husförhörslängder:
Arbetaren
Johan August Carlsson (fm f) född 14/5 1854 i Hoby (död 27/8 1928) sedan 2/1 1879 gm
Maria Elisabet Abrahamsdotter (fm m) född 26/12 1852 i Ronneby 
Barn:
1. Ingrid Sofia född 4/7 1880 i Backaryd (flyttar till Köpenhamn 29/11 1913)
    Oäkte sonen Carl Adolf född 19/2 1905 i Rödby, Laa-Land, Danmark
    Prästen skriver: "Barnet döpt 19/3 i Rödeby" 
2. Axel Julius född 30/4 1882 (flyttar till Danmark 5/5 1897 och 11/1 1902)
3. Alma Carolina född 8/4 1885 i Backaryd (flyttar till Danmark 2/10 1909)
4. Carl Adolf född 6/2 1887 i Backaryd - död 24/1 1900 (dödbok saknas för året)
5. Ernst Theodor född 14/8 1893 i Södra Sandsjö (flyttar till Nord Amerika 11/9 1911)
6. Ester Matilda född 1/1 1898 i Södra Sandsjö (flyttar till Köpenhamn 29/11 1913)

Familjen kom till Konga i Södra Sandsjö från Backaryd 30/10 1893.

Ingrid Sofia (fm) flyttar hemifrån redan 31/1 1896.
Hon är bara 15 år gammal och destinationen ser ut att vara Husby, oklart var.
Hon föder sin son i Danmark 1905 och återvänder till föräldrahemmet.
Hon får absolution dvs syndernas förlåtelse den 27/4 1901 i Södra Sandsjö.
År 1913 återvänder hon till Danmark närmare bestämt till Köpenhamn.

Barnet döpt 19/3 i Rödby, skriver prästen.

Din far är alltså född i Rödby, Laa-Land, Danmark den 19/2 1905 där han även döptes den 19/3 1905. Du måste följaktligen leta där efter födelse- och dopnotis med eventuell uppgift om fadern.

Men det är troligare att du finner den uppgiften i Södra Sandsjö.
Tag kontakt med kommunarkivet och efterfråga barnavårdsnämndens (motsvarande) journal på din far. Församlingarna ville inte dra ekonomisk försorg om oäkta ungar så de var noga med att få fatt i fäderna och kräva underhåll. Det bör rimligen ha skett i Södra Sandsjö.
Om en svensk man har stämts att betala underhåll bör det finnas registrerat hos såväl barnavårdsnämnden (motsvarande) som i respektive dombok. Gissningsvis kan man söka samma uppgifter i Rödby, Danmark.

Att din far döptes till Carl Adolf hänger troligan samman med att din farmor hade haft en lillebror med det namnet som dog år 1900 strax innan han skulle fylla tre år. Det var en vanlig företeelse förr att nya barn försågs med döda barns namn. Tyvärr finns ingen dödbok för året på nätet så jag kan inte se dödsorsaken.

Namnet Johansson säger troligen ingenting. Förr betydde det att fadern hette Johan (Johans son). Det borde betyda att hans far hette Johan eller Johansson men det är alls inte säkert. Han kan ha fått sitt namn efter morfar som hette just Johan. Din far var emellertid född i en tid när man tog sig ett namn lite hur som helst.

Jag tycker kanske att dina funderingar kring Erik Arvid Boman känns lite väl vidlyftiga. Särskilt som jag inte kan se att han någonsin hette Johansson. Frågan är: Vad står det i brevet?
Om du inte vill släppa det spåret så kanske du kan leta reda på en ättling till Boman och be att han ställer upp på ett DNA-test (Ancestry).

Jag har gjort slagningar på Ancestry utan att hitta din fars födelse i Danmark.
Här finns alla hans barn ur båda äktenskapen nämnda men ingenting i Danmark vad jag kan se.

Du bör nu söka i danska arkiv och lägga ut förfrågningar på Anbytarforum och facebook
Dansk demografisk databas 
Danska Riksarkivet
Köpenhamns stadsarkiv
Dis.se har även en systerorganisation i Danmark

Lycka till!

Svenska kyrkoböcker:
Södra Sandsjö (G) AI:21 (1891-1895) Bild 595 / sid 580 (familjen i Konga)
Södra Sandsjö (G) AIIa:2 (1896-1905) Bild 259 / sid 573 (familjen i Konga)
Södra Sandsjö (G) AIIa:3 (1906-1916) Bild 505 / sid 495 (familjen i Konga, Södra Sandsjö)
Södra Sandsjö (G) AIIa:4 (1916-1929) Bild 483 / sid 475 (mf dör, mm flyttar, Carl Adolf snickare)
Södra Sandsjö (G) AIIa:4 (1916-1929) Bild 98 / sid 90 (CA i Dångebo Norregård, äktenskapsbetyg)
Södra Sandsjö (G) AIIa:5 (1930-1941) Bild 1330 / sid 124 (CA i Dångebo Norregård, lysning)
Backaryd (K) AIIa:6 (1926-1937) Bild 2590 / sid 500 (skriven på församlingen, dvs okänd adress. 
      Snickare och vägarbetare. Carl Adolf är änkling 13/6 1933 efter Märta Sofia född Olsson)
Helsingborgs stadsförsamling (Maria) (M) AIIa:325 (1936-1946) Bild 1540 / sid 8565 (Carl Adolf är 
      gift med Berta Maria Persson född 10/9 1901 - som varit gift Svensson - och har en dotter f 1943)
Helsingborgs stadsförsamling (Maria) (M) AIIa:342 (1936-1946) Bild 900 / sid 11880 (+ en son)

11 kommentarer:

  1. Mer än TACK Monica. Sofia Carlsson var min farmor.Fick ett så fint brev när hon vid 47 års ålder gifte sig och flyttade till Sverige.citat:KOM, ATT STÅ VÅRT HJÄRTA SÅ NÄRA, SOM VORE VI SLÄKT.Undertecknat Arvid Boman I farmors album 2 foto av Boman. Chockerande se min bror i prästkrage.Boman har en speciell haka.Rund upphöjning med hål i mitten.Det har min son också.Tidningsurklipp från Bomans sydafrikavistelse, som farmor sparat visar 3 profiler, väldigt lika Boman, pappa och min son.DNA, javisst. Men test kan endast min får begära, inte jag. Men kanske på frivillighetens grund.jag följer definitivt spåret. Än en gång tack.

    SvaraRadera
  2. Det ska du absolut göra. Om du hittar en nutida släkting till Arvid så kan du väl berätta om dina misstankar och be att få göra ett test. Lite saliv bara så ser du om ni är släkt och hur nära. Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Och glöm för all del inte att fråga efter barnavårdsnämndens anteckningar.

    SvaraRadera
  4. Fått min fars dopattest från Rödby, Danmmark. Frågat 2 förmenta kusiner, barnbarn till Arvid. Tyvärr är ingen av dem intresserad av en DNA-test.Min brorson lät testa sig, Y-DNA, Family tree. Ska bli spännande se fortsättningen.

    SvaraRadera
  5. Här kommer upplysningar från Jesper Ratjen (se inlägget om Sven Westerlund I)

    Hej Monica Antonsson
    Jag såg en etikett: Danmark - och kan lätt leta upp de danska kyrkböckerna och folkräkningarna, så jag kan bidra med lite information.
    Vänliga hälsningar
    Jesper Ratjen
    DK-6000 Kolding


    far till: Carl Adolf Johansson f. 19.2. 1905 i Rødby, Danmark
    Rødby kyrkbok 1903-1913, Fågel sill, Maribo län [post 15/378]
    Född manligt kön 1905 # 7 (URL: http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=155124&side=15)
    Karl Adolf Johnsen
    f. 19 februari 1905 döpt 19 mars 1905
    Föräldrar: ogifta svenska piga Ingrid Sofia Johansdatter 24 år, Rødby Mark, Bindernæs
    Döpt av: Kapellan Sevaldsen I kyrkan
    Faddere: Maid Elvira Karlsen, Maid Hilma Gommesen, Maid Hans Jensen, Maid Anders Christiansen, alla i Lidsø
    Anteckning:
    Felaktig födsel inträffade hos Workman Haakon Johnsson, Bindernæs.
    Enligt stiftets resolution av den 25 mars 1905 har barnet inte födelserätt i Rødby kommun, eftersom barnets mor, född i Sverige, inte har dansk medborgarskap.

    Bindernæs och Lidsø är två stora gårdar på Rødby Mark i Rødby församling.

    Folkräkning 1 feb.1906 Rødby köpstad, Bird herald, Maribo län Diverse [notering 354/364]
    Lidsø. (URL: http://ao.salldata.dk/vis1.php?side=354&bsid=16606&kb=Maribo+amt%2C+Fuglse%2C+R%C3%B8dby+k%C3%B8bstad%2C+Diverse%2C 1906)
    Inger Sofie Johansen f. 4 / 7-1880 Maid ogift [hon har inget barn med sig]

    Bindernæs
    3. Haakon Johnsen f. 6/9 -1879 gift make Father Workman Agriculture
    (med hustru och 4 barn - av vilka den yngsta: "pojke" f. 9 / 12-1905)

    Det verkar troligt att Haakon Johnsen är Inger Sofie Johansens bror.
    I Rødby Church Book (1903-1913) Född manligt kön 1905 # 30 [rev. 21/378] ser man att arbetaren Haakon Johnsson och hans fru Sofie Petrine Hansens pojke döptes den 13 april 1906: Jens Oluf Johnsson., (Morföräldrarna var: Flickan Sofie Johansen och tjänaren Anders Christiansen, båda av Lidsø och tjänaren Ole Peter Hansen av Bjernæs och barnets mor.
    Föräldrarna gifte sig i Rødby kyrka 28 april 1901: [ao. opsl. 258/352]
    (URL: http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=16606&side=354)
    Ungkarl Haakan eller Haakon Johnsson, tjänstgörande på Rødby Mark, 22 år, född ökenförsamlingen, Christianstads Len i Sverige 6 september 1878. Son till Gaardejer John Bengtsson och hustru Gunilds Svensson i Kyrkhult församling, Blekinge Len

    P.S. Ämne. Sven Westerlund
    Han gifte sig med Elsa Jönsdotter den 31 december 1811 i Stoby (Stoby kyrkearkiv, Skåne län Födelse- och dopböcker 1778-1832. Lyssnande och äktenskap 1811 [Bild 143 / sida 133])

    SvaraRadera

    SvaraRadera
  6. Hej Jesper!
    Jag har vidarebefordrat din forskning till Yvonne.
    Tack!
    Återgår till ditt brev på sidan om Sven Westerlund...

    SvaraRadera
  7. Jag har funderat lite mer över uppgifterna från Jesper.

    Såvitt jag förstår är ingen far angiven i födelseboken för Karl Adolf Johansson född 19/2 1905 i Rödby, Danmark.

    Som föräldrar nämns bara den svenska pigan Ingrid Sofia Johansdatter, 24 år, i Rödby Mark, Bindernäs (gård) och ett antal faddrar.

    Och så har prästen skrivit att barnet inte hör hemma i Rödby då mamma Ingrid Sofia Johansdotter är svensk.

    I folkräkningen står Ingrid Sofia Johansdotter inskriven som ensamstående utan barn (då gosse var hos morföräldrarna i Sverige?).

    Ingrid Sofia Johansdotter arbetade alltså på på Bindersnäs gård i Rödby.
    Den ägdes av bonden Haakon Johnsen som Jesper misstänker är en bror till Ingrid Sofia Johansdotter.

    Det är han emellertid inte.

    Håkan Johansson född 6/9 1879 i Örkened församling, Kristianstads län var helt riktigt son till bonden John Bengtsson född 21/12 1841 i Örkened och hans hustru Gunild Svensdotter född 24/4 1839 i Örkened. Paret hade minst sex barn men inget av dem var Ingrid Sofia Johansdotter. Det är två helt olika familjer. Se Ingrid Sofia Johansdotters familj ovan. Vi får nöja oss med att de troligen var goda vänner.

    SvaraRadera
  8. Fråga till Jesper:
    Du har på ett ställe angivit följande:

    (Morföräldrarna var: Flickan Sofie Johansen och tjänaren Anders Christiansen, båda av Lidsø och tjänaren Ole Peter Hansen av Bjernæs och barnets mor.

    Jag gissar att du i stället för "morföräldrarna" menar "dopvittnen eller faddrar"?

    SvaraRadera
  9. Sju mail från Yvonne 2/6 2020
    Jag tar med de som känns relevanta.

    1. Lite sent önska en glad pingst. Dock hoppas jag, allt är bra med Diig.och, att Du fortsätter forska. Själv råkade jag ut för en olycka 8/1. Krossade en axel. Fick protes.Två bäckenfrakturer. Så mitt projekt har legat nere med mig tillsammans med det. MEN idag sände jag ett sms till en förment kusin. Vidarebefordrar.
    6. Det var svar jag fick idag. Hans kusin X i Leksand har samma inställning. Honom fick jag som FB-vän, för nån vecka sen. Är Du trött på mitt ärende kan Du väl bara radera. Meddela mig bara, så jag slipper bombardera Dig mer. Har en fråga till Dig. Jag kommer inte vidare med dessa båda herrar. Min brorson R har testat sig. Men jag måste ha ngt, att jämföra med. Vad tror Du händer om jag efter att ha meddelat kusinerna, att jag tänker gå ut med vad jag kommit fram till. ATT ARVID BOMAN ÄR MIN FARFAR. Jag har via mail och sms meddelat dem, att jag är villig stå för kostnaden, om de vill topsa sig, Så blir det hela förkastat, om så är fallet. Då ligger bevisbördan hos dem. Med allra bästa hälsningar Yvonne Angell
    7. Verkar som att jag strulade till det. Sände kopia av sms jag fick idag till Dig via SMS då det verkar som, om du bara fick en del av det tidigare via mail. Förlåt

    Övriga mail innehåller icke adekvat info.

    SvaraRadera
  10. Hej Yvonne!
    Stackars dig! Hur i all världen kunde du skada dig så? Oj oj oj…
    Skönt ändå att du är på bättringsvägen.

    Nej, jag är inte trött på ditt ärende.
    Jag tycker att du ska tjata lite till. Locka med att de med den topsningen kommer att få intressant information om egen bakgrund helt fristående från dig.
    För du menar väl topsning hos något av bolagen som man sedan får löpande information från?


    Jag förstår det som att du har visat de två herrarna några foton av en man som de inte känner igen som sin farfar.
    Jag gissar att det rör sig om de båda bilderna av Boman som du tidigare berättat om. Hur vet du att de föreställer denne Boman?
    Står något skrivet på fotografierna? Kan de föreställa någon annan som du inte känner namnet på?
    Det finns ju någon sorts ansiktsigenkänning på google man skulle kunna pröva. Jag vet inte hur man gör men man vet aldrig när man får upp ett spår.
    I vilket fall som helst, du vill gå ut med att deras farfar även är din farfar – trots att de nekar.

    Det tycker jag inte att du ska göra.
    Risken är mycket stor att det är fel.
    Det kan till och med bli förtal av avliden.

    Så jag säger det igen:
    Sök reda på barnavårdsnämndens (motsvarade) handlingar i din fars hemkommun som barn.
    Södra Sandsjö var det väl?
    Där finns uppgiften om den existerar.
    Skulle deras farfar stå som far där så är saken klar och du kan gå ut med den infon.
    Då har du ju bevis!
    Om inte så kan det ju lika gärna vara någon annan och då blir det ju väldigt fel om du har påstått något annat.

    Spännande, tycker jag.
    Men var försiktig. Gör ingenting överilat.
    Ring kommunen NU.
    Fråga efter kommunarkivarien och förklara ditt ärende.
    Du får hjälp direkt.

    Lycka till!
    Monica

    SvaraRadera