onsdag 17 januari 2018

Anna Björkstedt i Björkvik

Kommentarer under inlägget om murmästare Anders Kihlberg:


Hejsan! Jag är inte helt säker på vilken av er två det är som har Anna Björkstedt född 1747 i Björkvik som ana efter att ha läst texten, men jag har en fråga om henne. Är hon den Anna Björkstedt som senare dör 28 Dec 1794 i Hölö (och som var gift med Johan Stanell, Erik Jernström och Anders Åman)?

Mvh,
Jesper Åström.
SvaraRadera

Svar


  1. Hej Jesper!
    Anna Björkstedt är min ana. Och ja, det är samma Anna Björkstedt som du nämner ovan.
    Hon är min anmoder i äktenskapet med Erik Jernström. Är vi släkt?
    Radera
  2. Hej Monica!

    Ja, vi verkar vara släkt då Anna Björkstedt och Erik Jernström är mina anor också (genom deras son Johan/Jan Erik).

    Jag och en annan släkting jag hittade över internet har suttit och mailat fram och tillbaka senaste dagarna för att försöka slå ihop våra kloka huvuden och hitta information om hennes tidiga år. Vi var först lite inne på att hon kunde vara dottern till Anders Andersson i Askarbol, Björkvik som hette Annika/Anna. Men hon var ju lite för ung så det kändes inte helt hundra. Vi hade dock helt missat att Anders Andersson även hade en syster som hette Annika/Anna som passade in bättre.

    Den sista gången jag ser Anna i Björkvik är här med hennes bror på 1760-talet:
    Björkvik (D) AI:4 (1757-1767) Bild 3900 / sid 381 (AID: v54456a.b3900.s381, NAD: SE/ULA/10119)

    Nästa gång hon dyker upp för mig är i Bälinge 1777 med maken Stanell. Har du någon information om var hon var mellan dom tidpunkterna? Jag är tacksam för din hjälp att rätta ut våra frågetecken när det gäller det här :)

    Mvh,
    Jesper Åström.


Hej Jesper!
Så trevligt att möta en släkting. Vi borde kanske utreda hela släkten från Anna och Eric då vi båda tycks ha kontakter i släkten. 
Anna är min anmoder genom hennes son Carl Gustaf Jernström. Jag hade gjort ett mer uttömmande svar här men allt försvann och nu är jag för trött för att skriva om det hela. Som tur är har jag det mesta i ett textdokument. Se nedan.

Jag vet emellertid inte mera än du. 


Björkvik (D) C:3 (1735-1757) Bild 68 / sid 64 (Annas födelse)
Björkvik (D) AI:2 (1747-1751) Bild 135 / sid 123 (Annas familj i husförhörslängden för Askarbol)
Björkvik (D) AI:3 (1752-1756) Bild 239 / sid 227 (familjen i hfl Askarbol)
Björkvik (D) AI:4 (1757-1767) Bild 3900 / sid 381 (familjen i Askarbol)

Jag tolkar det som att föräldrarna har deltagit i husförhöret 1764 och sedan flyttat.
Prästen har tyvärr inte antecknat vart.
Sedan dyker hon alltså upp i Bälinge 1777 när sonen Johan Peter föds
Var hon och familjen befann sig 1764-1777 vet jag dessvärre inte.
Det är bara att leta igenom socknarna i Sörmland, gissar jag.

Bälinge (D) C:3 (1742-1789) Bild 143 / sid 278 
Anna och Johan Stanell får sonen Johan Peter 8/8 1777 i Oppeby

Bälinge (D) C:3 (1742-1789) Bild 248 / sid 488
Sonen Johan Peter död 13/1 1778. 13/1 1778 Befalln Starrnells lilla son Joh Pet …   ½ år”
Jag kan inte tyda dödsorsaken.
Tyvärr saknas både inflyttningslängd och rätt husförhörslängd för Bälinge

Trosa landsförsamling (D) C:1 (1720-1801) Bild 154 / sid 150
Vigsel 22/8 1779 Mölnaren Eric Jernström i Nedra Mölna och Enkan Madame Anna Björkstedt ifrån Bälinge socken och Nynäs.

Hölö (AB, D) FI:2 (1790-1861) Bild 5
Byggmästare Anders Åmans hustru Catharina Andersdotter avlider 11/6 1790 av hetsig feber 36 år gammal.

Trosa landsförsamling (D) C:1 (1720-1801) Bild 159 / sid 155
Vigsel 5/12 1790 Enkemannen Byggmästaren Anders Åman ifrån Åby Qvarn, Hölö socken och Mölnare-Enkan Madame Anna Björkstedt i Nedre Mölna.

Hölö (AB, D) AI:2b (1779-1800) Bild 142 / sid 137
Husförhörslängden för Åby Qvarn.
Byggmästare Anders Åman född 21/6 1736. Anna Björkstedt tar över som fru sedan första hustrun Catharina Andersdotter dött 1790.

Hölö (AB, D) FI:2 (1790-1861) Bild 8
Byggmäsaren Anders Åmans hustru Anna Björkstedt död 50 år gammal den 28/12 1794.

Jag kan tyvärr inte tyda dödsorsaken.



Jag har en fråga till dig. 
Vet du något om Eric Jernströms rötter så tar jag gärna del av det. 
Jag har en teori men vet inte om den håller. 

____________________________________________________________________

Skissen tillhör kommentar 10



Se vidare här!

23 kommentarer:

  1. Tack för sammanfattningen Monica!

    När det gäller Eric Jernström har jag honom för tillfälligt uppsatt som född i Botkyrka men det är väl minst sagt skakigt om det är rätt eller inte. Jag vet att vår andra gemensamma släkting som jag har mailat med hade ett textparti i ett dokument som han skickade till mig där han vägde dom två potentiella födelseförsamlingarna Botkyrka och Överjärna mot varandra. Jag skickar ett mail till honom och hör om han vill komma hit till bloggen och väga in på ämnet :)

    Mvh,
    Jesper Åström.

    SvaraRadera
  2. Ja, jag vet att det står Botkyrka någonstans och i dödsnotisen står det Järna 1745 tror jag (har lagt undan pärmen). Det ska bli intressant att se vad ni kommer fram till.

    SvaraRadera
  3. Hej Monica!
    Jesper Åström hänvisade mig till din släktforskarblogg om ”Anna Björkstedt i Björkvik”. Han och jag har Erik Jernströms och Anna Björkstedts son Jan Erik Jernström som ana (denne är min farfars mormors far). Jag vill verkligen tacka för det du har skrivit!
    ___________________________

    Jag kanske får bidra med några uppgifter om Annas föräldrar Anders Jonssons och Karin Olofsdotters vidare öden från 1764:
    De flyttade ~1765 till Källstugan i Björkviks socken (där en dotter bodde) men Anders dog 1766, 80 år gammal. Karin bodde därefter i byarna Krafsbol, Tallsäter och Valla Oppebyn (och eventuellt någon annan by) hos en annan dotter, en bror och en son. Hon dog i Valla Oppebyn år 1780 vid 74 års ålder.
    Jag kan hänvisa till följande kyrkböcker för Björkvik:
    Hfl 1757-67, sid.20/12 samt 234/224
    Hfl 1768-81, sid.19/11, 123/115 och 258/250
    Dödbok (i vigselbok) 1861-85, sid.94 och 107
    ___________________________

    Dödsorsaken för Anna Björkstedt uppges vara ”sting fluss” (vad det nu var för sjukdom…)
    ___________________________

    Jesper och du diskuterar Erik Jernströms bakgrund en del. Jag lade ner åtskilligt med tid på att gräva i den, minns jag (det är 5-6 år sedan nu). Så här skrev jag i min redogörelse för den:
    Eriks födelseort är ett mysterium. Det anges i Hfl att han var född 1745 och ”kom ifrån” Bot-kyrka socken till Trosa landsförsamling 1775. Men i Eriks dödsnotis står det att han var född i ”Jerna socken” (som inte existerade på 1700-talet – men Överjärna och Ytterjärna gjorde det). Nu finns det en Erik, född 1745, i dopboken för både Botkyrka och Överjärna. Botkyrka-Eriks far hette Jan Eriksson och Överjärna-Eriks Jonas Hansson. Eftersom Erik själv fått det namn som han hade och dessutom hans äldre son fick namnen Jan Erik, är det troligare att Erik kom från Botkyrka än från Överjärna. Ingen av sönerna fick ju något av namnen Jon/as eller Hans.
    Å andra sidan kan ju det faktum att Erik tog sig namnet Jernström förklaras av att han var född i Överjärna. Men det är tänkbart att prästen (eller Eriks efterkommande) missförstod Erik och att det i själva verket var hans far som kom från (Över- eller Ytter-) Järna och att Erik av den anledningen tog sig sitt efternamn. Tyvärr saknas Hfl för Botkyrka avseende relevant tidsperiod, så det går inte att finna Eriks föräldrar där. Emellertid fanns det på gästgiveriet i Botkyrka-Eriks födelseby Brunnas grannby Fittja en ”gästgiveridräng” som hette Erik Johansson under 1769 (Hfl saknas för några efterföljande år), vilken kan vara ”vår” Erik (som då skulle ha varit 24 år). 1775 dyker alltså Erik upp i Nedre Mölna, där han arbetade som dräng till 1779, varefter han samma år tog över kvarnen som mjölnare och gifte sig med Anna Björkstedt

    Som fotnot skrev jag:
    Namnen Jan och Johan användes förr alltid omväxlande för samma person. I Hfl för Botkyrka 1772-81 finns under Fittja gästgiveri en dräng som hette Carl Gustaf Åkerstedt och som var född i Brunna. Det är tänkbart att Erik och han var goda vänner (de kom ju från samma by) och att Erik därför gav namnen Carl Gustaf åt sin yngre son (vilka annars inte var så vanliga utanför ”överklassen”).
    ________________

    När jag återigen läser detta, vill jag ”förstärka” det jag skrev om Eriks födelseort. Jag tycker att det namn Erik gav sin äldste son (samma som faderns – Jan), att Erik själv hade samma förnamn som Jan Erikssons far och även varför hans yngre son fick det namn som han fick, talar så starkt för att han föddes i Botkyrka att jag är helt övertygad om att det stämmer. Jag har sett den namnregel som gällde förr (äldste sonen fick sin farfars namn o.s.v.) tillämpas i så många fall att det är solklart för mig. Däremot är jag ganska skeptisk till uppgifter som har lämnats i äldre dödsnotiser.
    Referenser:
    Botkyrka dopbok 1710-60, sid.190
    Botkyrka Hfl 1760-69, sid.160/144 (längst ned)

    Bästa hälsningar
    Lars Ernman
    Sandviken

    SvaraRadera
  4. Hej Lars!
    Så roligt att träffa på er båda Lars och Jesper!
    Jag har dessutom kontakt med en syskongrupp om tre som vi också är släkt med och som jag funnit tack vare släktforskningen. De heter till och med Björkstedt. Men mera om det senare. Jag måste göra lite annat först.

    En sak bara.
    Dödsorsaken för Anna Björkstedt som jag inte kunde läsa (ska kolla igen) men som du Lars läser som "sting fluss".
    Jag googlade på gamla dödsorsaker och hittade "slagfluss". Kan det vara korrekt?
    Det betydde i så fall slaganfall och ska vara hämtat ur Lagerkrantz, Nordisk familjebok.

    Gamla dödsorsaker: http://www.msff.se/FortsKurs/guider/Guide_LLA_Dodsorsaker_01.pdf

    Återkommer!

    SvaraRadera
  5. Vad gäller Erik Järnströms rötter så har jag fört samma diskussion som du Lars.
    Jag tror emellertid (återkommer om det) att jag fastnade för teorin Järna/Järnström och valde släktskapet i Överjärna. Inte minst för att familjen tre (tror jag) generationer senare flyttade från Sättersta till Stockholm och tog sig namnet Setterlund som senare blev Zetterlund. Återkommer som sagt...

    SvaraRadera
  6. Jag har svårt att slita mig...

    Jag hittar en annan sida med dödsorsaker: http://www.svensk-historia.se/slaktforskning/dodsorsaker/
    Där finns diagnosen Stickfluss = asfyxi = asphyxia som ska betyda plötslig död genom pulslöshet, högre grader av andnöd ända till kvävning. Enligt dr Pontin 1816 är stickfluss lika med nervslag, se detta ord. (Lagerkrantz), står det.

    Jag kan emellertid inte finna ordet i tabellen och den i tabellen mycket vanliga hänvisningen till Lagerkrantz förstår jag inte alls.

    Väldigt intressant sida dock: http://www.svensk-historia.se/

    En annan som skriver om gamla dödsorsaker hittar ni här: http://www.hhogman.se/sjukdomsnamn.htm
    Han skriver:

    Slag
    Andra namn: slaganfall, slagfluss. Är detsamma som apoplexi som kan uppstå vid hjärnblödning eller av hjärt- och kärlsjukdom. Ytterligare slag är NERVSLAG och lungslag.

    Nordisk familjebok (http://runeberg.org/nfbs/0448.html)
    Nervslag, med., en numera uteslutande af allmänheten använd benämning (förr hade den till
    facknamn Apoplexia nervosa) på en del hastigt uppträdande förlamningar, hvilkas orsak ingalunda
    alltid är blödningar, blodproppsbildningar eller andra cirkulationsrubbningar inom de nervösa
    centralorganen (se Hjärnsjukdomar). Nervslagen äro ofta af funktionell art (hysteriska). Med förkärlek synes härmed betecknas den plötsliga förlamningen af ena ansiktshalfvan, beroende på ett afbrott i funktionen af ansiktsmuskulaturens rörelsenerv, nervus facialis (se Nervsjukdomar, sp. 802-803). I.H.

    Och på Anbytarforum finner jag (https://forum.genealogi.se/index.php?topic=127524.0)
    Nervslag - se Slaganfall
    Slaganfall - Vanligt namn på plötsligt inträffande medvetslöshet eller död, t ex vid hjärnblödning (hjärnslag) eller vissa hjärt- och kärlsjukdomar (hjärtslag). Se vidare i bilaga om Slag.
    Mycket bra länk om medicinhistoria, hittar du här http://pub.ep.liu.se/medhist/

    Men nu var det ju Sting fluss det handlade om så tillbaka till ursprunget. Om man googlar på stingfluss i ett ord så får man faktiskt upp ordet som exempel på dödsorsaker från förr. Bland annat från en sida Bygdeband om kyrkoböckerna i Svärta, Sörmland. Men någon förklaring får man inte.
    Sak samma från Ödeshög men inte heller där får man någon förklaring.

    Vad drar ni för slutsats av det grabbar?

    SvaraRadera
  7. Ytterligare en sida: Sjukdomar i gamla tider (http://www.aserod.com/Sjukdomar.html)

    Håll och styng (sting) = Lunginflammation
    Bröstvärk = Angrepp på luftrörets grenar, utan feber, dock med hosta och heshet.
    Kallas även Fluss.
    Bröstfeber = Bröstvärk med feber kallas för feberfluss eller bröstfeber.
    Flen = Hjärtsmärta, jmfr Fluss

    SvaraRadera
  8. Via mail:

    Eva Ernman:

    Hej Monica,
    Jag förstår mig inte på Släktbloggen, som du har skrivit i - har försökt "publicera" mitt inlägg om Anna Björkstedt två gånger i den men jag kan inte se det där ändå. Möjligen kan det ha att göra med att min son Karl står som "Google-profil" för mig. Han har kanske använt min dator för Google någon gång, när han varit hemma hos oss. Jag förstår inte hur jag ska ändra det. I stället skriver jag nu ett mejl till dig (med kopia till Jesper Åström):

    SvaraRadera
  9. Nu blir jag allt lite yr i mössan!
    Är det alltså Eva eller Lars eller Karl Ernman som har skrivit till mig?
    Nåväl, det ger sig väl.

    Och du Eva!
    Bloggen är modererad. Det betyder att när du skickar in en kommentar så måste jag godkänna den innan den kommer in. Din kommentar kom följaktligen i två exemplar. För övrigt så fungerade det väl. Det är bara för dig att fortsätta som du gjorde.

    SvaraRadera
  10. Kommentar 10

    Jag har alltså gått på den teorin att Eric Jernström kom från Överjärna.
    Men säker är jag inte. Se skiss i inlägget ovan (kan inte lägga in bilder i kommentarsfältet).

    Kanske kan vi komma närmare sanningen om vi hjälps åt?

    Jag har alltså sett som troligast att Erics far var Jonas Hansson f 4/10 1707 i Överjärna bosatt i Svinbro, Överjärna, gm Anna Pärsdotter 1708-1782.

    Jag har också en teori om att Jonas föräldrar var Hans Johansson i Linga, Överjärna, ohh Anna Olofsdotter.

    Men som som ni ser har jag inte kunnat belägga det.

    Min uppfattning är att Jan, Jon, Jonas, John, Johan och Jonathan är ungefär samma namn och att den som döptes till det ena lika gärna kunde använda det andra. Precis som Kerstin, Chierstin, Kirsti och Stina.

    SvaraRadera
  11. Hej igen, Monica,
    Det är Lars Ernman som skriver. Min hustru Eva och jag har samma mejladress (fast var sin dator, hon brukar få de allra flesta mejlen och jag sorterar och rensar bort dem - det har hon inte tid med). Karl är vår son.

    Vad avser namnen är det fel att Jan och Jon är samma namn. Jan och Johan/Johannes är samma namn. Jon (John) och Jonas är ett helt annat namn (Jonathan har jag aldrig stött på i släktforskningen). Det kan jag hävda efter att ha släktforskat om runt 15 (ej besläktade) personer sedan jag pensionerades (2010 - jag är född 1943) och stött på hundratals Jon/Jonas och Jan/Johan/Johannes. Även min far, som ägnade sig på 1950-talet litet åt att söka sina anor (men inte nådde så långt), gjorde misstaget att blanda ihop Jon och Jan, vilket fick till följd att jag måste göra om hans forskning, som blev helt fel av den anledningen. Fast ursprungligen är de förstås samma namn - det bibliska Johannes. Men i svenskt namnskick har Jon och Jan hållits isär. Vad gäller Kerstin o.s.v. håller jag med.

    Bästa hälsningar / Lars

    SvaraRadera
  12. Hej igen, Monica,
    Ber att få ändra mitt föregående svar något: Jon/Jonas har INTE samma ursprung som Jan/Johan, utan kommer från hebreiska Jona (i "valfisken"). Jan/Johan kommer från grekiska Johannes (som bygger på ett hebreiskt namn). Jag har slagit upp i Wikipedia.
    /Lars

    SvaraRadera
  13. Tack Lars,
    Men det är säkert inte bara jag som handskas ovarsamt med detta. Inte minst prästerna förr. Jag tycker mig ha sett det mesta. Så har jag också hållit på sedan 1977 om nu det ska vara ett mått på något. Men strunt i det.

    Såvitt jag vet står bara på en enda plats (fast två gånger) att Eric Jernström kom från Botkyrka nämligen i hfl för Trosa landsförsamling (Nedre Mölna). Det står uttryckligen att han är inflyttad dit från Botkyrka 1775. Det står inte att han var född där. Därför har jag gått på dödsnotisen där det uttryckligen står att han var född i Jerna. Och då kommer namnfrågan i andra hand. Särskilt med tanke på sambandet Jerna och Jernström.
    Men det är ju valfritt när fakta inte kan bevisas.
    Om du har någon bättre källa så ska jag naturligtvis gärna ända uppfattning.

    Trosa landsförsamling (D) AI:2a (1766-1798) Bild 100 / sid 95
    (Anna, Eric o äldste sonen i Nedre Mölna, Trosa)

    Trosa landsförsamling (D) AI:2a (1766-1798) Bild 191 / sid 186
    (familjen som ovan, Eric död, Anna o barnen flyttar till Åby Qvarn)

    Trosa landsförsamling (D) C:1 (1720-1801) Bild 180 / sid 176 (Eric död)
    "Nedra Mölna. Mölnaren Mäster Erick Jernström född i Jerna Socken 1745"

    SvaraRadera
  14. Det är knepigt det där med namnskicket för visst var det väl så att förste sonen skulle döpas efter farfar och andre sonen efter morfar, om man följde de brukliga reglerna.

    Farfar hette i detta fall Jan eller Jonas.
    Morfar hette Anders

    Förste sonen hette: Johan Eric
    Andre sonen hette: Carl Gustaf

    Så jag tror inte att den namntraditionen kan tillämpas här.
    Men det är förstås bara vad jag tror.

    SvaraRadera
  15. Kan inte ni, Lars och Jesper, sätta ihop er gren till Anna Björkstedt så sätter jag ihop min och så byter vi...?
    Vore väl kul?

    SvaraRadera
  16. Hej Monica,
    Tack för dina kommentarer! Du har säkert mer erfarenhet och kunskap om släktforskning än jag, så jag tar dem på största allvar. Men det där med namnregler och skillnaden mellan Jan och Jon är "käpphästar" för mig, eftersom det har varit så avgörande i flera tveksamma fall, som jag har stött på. Jag sätter namnreglerna före texten i dödboken, när det gäller äldre tider, eftersom jag sett så många felaktiga dödsnotiser.
    Namnregeln stämmer, vad gäller Botkyrka-Erik, för äldste sonen Johan (Erik), eftersom farfar hette Jan (användes ju som förkortning av Johan). Däremot naturligtvis inte för näst äldste sonen (som skulle ha morfaderns namn) men där har jag ju givit en alternativ förklaring, som du såg.
    Nu ska vi fara till Upplands Väsby för att fira vårt yngsta barnbarns 1-årsdag, så jag återkommer om ditt sista förslag ovan senare. Tack förresten för intressant info om gamla sjukdomsnamn!
    Hälsningar / Lars

    SvaraRadera
  17. Hallå igen!
    Hälsa barnbarnet som bara bor en mil från mig. Vi har ju en gnistrande vacker vinterdag här i dag.
    Ja, man kan ju googla på gamla sjukdomsnamn men jag vet inte om man blir så mycket klokare av det. Sen kan man förstås också ifrågasätta hur mycket medicin de kunde prästerna som skrev in diagnoserna. Men kul är det, som sagt.
    Vi hörs snart igen!

    SvaraRadera
  18. Det är kul den där med Botkyrka-Erik... :-)

    SvaraRadera
  19. Hej på er Lars och Jesper!
    Jag har inventerat mitt material om Anna Björkstedt och placerat det under en särskild flik med hennes namn överst i bloggens vänstermarginal. Tag en titt och tyck till.

    SvaraRadera
  20. Hej Monica och Jesper,
    Så här har jag skrivit om Anna Björkstedt och hennes bakgrund i min fars "släktberättelse":

    Anna Björkstedts föräldrar var – med stor sannolikhet – Anders Jonsson (1686-1766) och Karin Olofsdotter (1707-1780).
    Anders föddes innan dopboken för Björkviks socken började föras men bodde på Askarbol i Björkvik. Karin föddes på torpet Julebo i Björkvik. Hennes föräldrar var Olof Persson (1673-1715) och Märit Jansdotter (1670-1708). Modern dog alltså när Karin var ett år gammal och fadern när hon var 8.

    Anders var först gift med Kerstin Persdotter (1692-1730) och fick åtminstone 5 barn (2 tvillingpar) med henne (den äldste sonen, Erik, tog sig namnet Björkstedt). Sedan gifte han om sig med Karin Olofsdotter 1738. Hon hade då möjligen en son sedan 1735.
    Anders och Karin fick 4 barn. År 1764 flyttade de från Askarbol och efter Anders bortgång bodde Karin hos olika anhöriga på några ställen i Björkviks socken.

    Enligt dödbok (för Hölö) skulle Anna Björkstedt ha varit 50, när hon dog 1794, och alltså ha fötts 1744 (okänt var). Men uppgiften om hennes ålder vid dödsfallet är säkert felaktig . Tack vare tips från min ”DNA-släkting” Jesper Åström insåg jag att Anna föddes 1747 på torpet Askarbol i Björkviks socken (i Södermanland) som yngst i en stor halv- och helsyskonskara.

    En äldre halvbror hade tagit sig namnet ”Björkstedt” och Anna gjorde detsamma. Hon lämnade föräldrahemmet i 16-årsåldern. Sedan är det svårt att följa henne men hon dyker upp i en dopnotis i Bälinge socken 1777 som maka till en befallningsman Johan Stanell och mor till en liten gosse, Johan Peter, som dock dör efter ½ år. Även maken avlider snart.

    I Eriks och Annas vigselnotis från 1779 tituleras hon ”Enkan Madame Anna Björkstedt ifrån Bälinge Soken och Nynäs ”, vilket tyder på att hon tidigare varit gift med en person som var litet mer framträdande på Nynäs slott.
    Erik (som alltså var mjölnare vid Nedre Mölna kvarn) och Anna hann bara vara gifta i 10 år, innan Erik dog (i ”bröstfeber”/TBC), De fick två söner – Jan Erik och Carl Gustaf.

    Erik Jernström efterträddes av en Gustaf Åman, med vars far, Anders Åman (på Åby kvarn i Hölö), Anna snart gifte om sig. Hon dog emellertid bara några år därefter. Bouppteckningen visar att hon och Anders Åman hade det bra ställt ekonomiskt. Men Anders hade 8 barn och Annas söner var styvsöner till maken, så det blev en komplicerad bodelning.

    Bästa hälsningar
    Lars


    SvaraRadera
  21. Hej Lars!
    Tack för detta.
    Jag har kontakt med tre syskon Björkstedt fallna (har jag bestämt för mig) från den förste Erik Björkstedt som du nämner. En av dem släktforskar. Det var bland annat därför jag skrev att det skulle vara kul att utforska hela släkten men den är ju stor. Som du själv nämner finns väl nio barn i äldsta generationen. Rår vi på det, tror du?

    SvaraRadera
  22. Intressant att hon gifte sig med efterträdarens far...
    Det hade jag inte noterat. :-)

    SvaraRadera
  23. Vi fortsätter diskussionen här:
    https://slaktbloggen.blogspot.se/p/anna-bjorkstedt-i-bjorkvik_24.html

    SvaraRadera