tisdag 28 oktober 2014

Jodå, August tog på sig faderskapet...


Hej Monica
Jag är släktforskare sedan 2 år tillbaka men har svårt att tyda en text. Har du möjlighet att
hjälpa mig?
Försöker hjälpa en syssling till mig med hennes anor.
Jag har hittat bifogad bild och kan inte riktigt tyda vad det står om fadern.
Känner du igen formuleringen?
"Autsaknad på egen begäran" Tolkar jag texten autsaknad rätt? Står det något annat?
Tar han på sig faderskapet fast han inte är fader eller förnekar han faderskapet?
MVH
Nicolas Persson

 
Jag gissar att det är 1800-tal men det framgår inte av frågan och kan därför vara fel.
 
Fader: August Andreasson född 12/11 1859 antecknad på egen begäran.
Hemmason från Halltorp And. Svensa.
 
(Kan betyda att August var son till Andreas Svensson som ägde gården i Halltorp. August var ju hemmason. Men jag kan inte kolla. Ingen ort har angivits i frågan.)
 
Moder: Anna Olofsdotter, född 14/10 1878 bryggeriarbeterska och före detta piga från
(koderna hjälper dig troligen att hitta rätt i husförhörslängden) 
Kristine församling, Göteborg.
 
Så jadå, August Andreasson, tog på sig faderskapet för oäkta flickan Elin Davida.
August var 19 år äldre än modern Anna. 
Mycket konstigt och helt ologiskt dock att Elin Davida, enligt dig Nicolas, hette Olofsdotter.
Hon borde i stället ha hetat Augustdotter - såvida inte August även hette Olof. 
Om du har rätt person så försök hitta en förklaring till detta.  
 

2 kommentarer:

  1. Via mail:
    'Hej Monica

    Tack för svar.
    Ja, det är 1800-talet och jag gissar att anledningen att Elin Davida inte fick efternamnet
    efter fadern berodde på att modern dog 4 månader efter födseln och att de inte hann gifta sig.

    MVH

    Nicolas Persson

    SvaraRadera