fredag 7 oktober 2011

Himla bra present till dem man tycker om...

Jag gjorde en släktforskning till en kompis. Jag brukar göra det till dem jag gillar. Det brukar vara en bra present.
En sådan här variant tar ett par veckor att färdigställa och tanken är att mottagaren ska bli så intresserad att han eller hon fortsätter själva. Det finns väldigt mycket mer än så här att ta reda på om dem som gick före.
Den här snabbforskningen gav som mest nio generationer i rakt nedstigande led och min kompis fick vackra namn som Wallström och Wennersten att fundera över. En gren leder till Italien och en annan till Danmark. Några utvandrare till Amerika och Kanada och en sockerbagare Nordberg från Stockholm utvandrade till Ryssland långt före revolutionen 1917. Och alla behövdes för att min kompis skulle bli den hon är. Hon lade ut den är bilden på sin blogg i samband med att vi över en trevlig lunch presenterade alltihop för hennes mamma som hade med sig släktens gamla album vilket gav ansikten till åtminstone några generationer. Som bäst finns foton bevarade från 1850-talet. Längre än så har inte fotokonsten varit i bruk för vanligt folk. Och målningar som gällde dessförinnan finns knappast av torpare, soldatänkor och bönder. Än mindre av hungriga ungar, pigor och drängar. Himla spännande!

1 kommentar:

  1. Tusen tack, kära vän! Vilken present. Fantastisk! Pusselbitar som verkligen behövdes.

    Du har fått en stjärna i himlen och en plats i mitt hjärta.

    SvaraRadera